Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-15

FINGERPRINT CARDS: FORTSATT UTMANANDE MOBILMARKNAD -SAMMANF

STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards, som tillverkar teknologi för
fingertrycksavkänning, redovisade förlust för det fjärde kvartalet och vd
Christian Fredrikson förväntar sig en fortsatt utmanande global mobilmarknad
framöver.

Kostnadsprogrammet hade inte gett full effekt i fjärde kvartalet och
Fingerprint Cards tog även vissa kostnader för åtgärderna samtidigt som
prispressen var fortsatt tuff.

Aktien rasade inledningsvis på fredagens Stockholmsbörs efter rapportsläppet
samma morgon men hämtade därefter in nedgången och hade klättrat till plus
vid lunchtid.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Resultat under förhandstips. Fingerprint Cards rörelseresultat låg på -25,5
miljoner kronor i fjärde kvartalet (-40,6). Genomsnittet av tre analytikers
prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, var +6,8 miljoner
kronor.

Intäkterna uppgick till 424 miljoner kronor (615). Här var snittestimatet 380
miljoner kronor.

Spår fortsatt utmanande marknad. Fingerprint Cards förväntar sig att läget på
den globala mobilmarknaden kommer att vara fortsatt utmanande och påpekar att
det kommer att påverka bolagets omsättningsutveckling första kvartalet 2019.

"Flera globala mobiltillverkare har nyligen flaggat för försämrat finansiellt
resultat till följd av marknadsläget. En viktig faktor bakom den negativa
utvecklingen är att konsumenter byter ut sina enheter mindre ofta än
tidigare", skriver Christian Fredrikson.

Han påminner också om att första kvartalet i regel är ett säsongsmässigt svagt
kvartal.

"Jag räknar med att säsongsmönstret har en effekt och vi vet inte än hur
kaoset (turmoil) på marknaden påverkar. För tillfället har våra kunder lidit
mindre än andra", säger Christian Fredrikson.

A nnan kostnadsstruktur nu. Fingerprint Cards går in i 2019 med en helt annan
kostnadsstruktur. Nya produkter, som lågprissensorn FPC1511 och den kommande
in-displayprodukten, utgör nycklar för att åter kunna visa tillväxt, säger
Christian Fredrikson till Nyhetsbyrån Direkt.

"Från första kvartalet kör vi med rörelsekostnader under 400 miljoner kronor
på årsbasis. Sedan måste vi så klart få upp de nya produkterna i marknaden",
säger han.

Sensorskifte ska ge positiv effekt första halvåret.Introduktionen av den
senaste generationens fingeravtrycks-sensor hos Fingerprint Cards kunder
pågår.

"Denna sensor har en lägre produktionskostnad relativt den tidigare
sensorgenerationen, men med fortsatt hög biometrisk prestanda. Fingerprint
bedömer att den positiva lönsamhetseffekten av generationsbytet kommer att
realiseras till fullo under det första halvåret 2019", skriver bolaget.

FPC1511, den fjärde generationens kapacitiva sensor, hade "god
volymutveckling" i det fjärde kvartalet, enligt bolaget.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.