Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-02

FINGERPRINT: INDISPLAY LÄR DRÖJA, SVAG IRISAFFÄR - CARNEGIE

STOCKHOLM (Direkt) Lansering av produkter med en så kallad In-display-lösning
från Fingerprint Cards (FPC), något bolaget presenterade vid ett
teknikseminarium på onsdagen i Stockholm, lär dröja minst två år.

Det tror Carnegie enligt ett referat från seminariet, och skriver att
bolagsledningen inte ville göra några utfästelser kring hur lång tid det kan
ta innan produkten lanseras på riktigt. På onsdagen demonstrerades den
tekniska lösningen, men bolaget var sparsamt med information om exempelvis
kostnader eller komponenter, noterar analyshuset.

Vad gäller Fingerprints irissensorer "den fungerade överraskande bra när vi
testade den" - är Carnegie skeptiska till bolagets affärsmodell
("go-to-market model"), som går ut på att använda standardhårdvara för 2-5
dollar styck i kombination med en FPC-utvecklad irisalgoritm.

"Tidigare hoppades ledningen debitera 2 dollar för sin algoritm. Dock fruktar
vi att den tvingas till prissättning i linje med för
fingeravtrycksalgoritmer, lägre än 0:10 dollar", skriver Carnegie.

Vidare: teknikseminariet kanske skingrar viss oro för att Fingerprint fångas i
en kommoditiseringsfälla och blir ifrånsprunget av konkurrenters
"indisplay"-utveckling, tror Carnegie, men fortsätter med att inga nyheter
som påverkar synligheten i Fingerprints intjäning på kort eller medellång
sikt serverades.

Troligen återstår därför, går resonemanget, mycket av bruttomarginals- och
resultatminskningar till följd av kommoditisering, och det lär enligt
Carnegie dröja innan nya vertikaler kompenserar för minskad intjäning från
smartphones.

Säljrekommendationen och riktkursen 14 kronor upprepas.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.