Du är här

2017-09-18

Fingerprint-vd:n: "Totalmarknad lägre än prognos"

Tillväxten på Fingerprint Cards totala adresserbara marknad, TAM, har mattats ytterligare och bolagets prognos för helåret kommer att sänkas.

"Visst kommer TAM vara lägre 2017, om du tittar på den här avmattningen i marknaden. Vår bedömning i rapporten för andra kvartalet var en marknad på 800 miljoner enheter 2017. Nu kommer den att bli lägre", säger han.

Hur mycket lägre marknadsprognosen blir ska bolaget återkomma till i samband med rapporten för det tredje kvartalet, som publiceras den 26 oktober.

Även i halvårsrapporten justerades marknadsbedömningen ned, från den bedömning som bolaget kom med i samband med kapitalmarknadsdagen då marknadsprognosen låg på omkring 900 miljoner enheter.

Har Fingerprint Cards förlorat marknadsandelar?

"Jag vill inte kommentera marknadsandelarna, men vi måste komma ihåg att vi befinner oss i en nedåtgående trend vad gäller marknadsandelarna över tid", säger han.

Christian Fredrikson vill heller inte kommentera om bolaget står fast vid sin bedömning att marknadsandelen ska kunna ligga kring 50 procent för helåret.

"Vi ger ingen prognos, men som oberoende hus ser vi oss som ledare. Vi ser inte några dramatiska förändringar i vår marknadsposition. Senast sade vi att vi var under 50 procent i marknadsandelar, men att vi har ett antal kunder som vi håller på att jobba oss tillbaka hos", säger han.

Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson tror samtidigt att bolagets leveranser, räknat i antal fingeravtryckssensorer, kommer att öka framöver, jämfört med första halvårets kraftiga nedgång i sensorvolymerna.

"Jag tror på att vi är tillbaka i volymer och sedan att vi fortsätter", säger han till Direkt.

I samband med måndagens besked från Fingerprint, om att intäkterna tredje kvartalet väntas bli klart lägre än vad marknaden räknat med, meddelade bolaget också att antalet levererade sensorer från bolaget kommer att öka med cirka 40 procent under det tredje kvartalet, jämfört med andra kvartalet.

Kommer volymerna att fortsätta att öka fjärde kvartalet?

"Jag vill inte ge någon prognos för fjärde kvartalet. Men det är klart att vi är tillbaka till volymer i branschen och det kommer säkert att vara så i fjärde kvartalet också", säger han.

Christian Fredrikson påpekar dock att flera av de faktorer som har påverkat bolagets intäkter under det tredje kvartalet kommer att kvarstå under fjärde kvartalet.

"De sakerna vi lyfter fram här, som dollarn, avmattningen i marknaden och trenden med sensorer på baksidan kommer att påverka fjärde kvartalet också", säger han.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.