Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-23

FM Mattsson Mora Group AB: Delårsrapport januari-juni 2019

Andra kvartalet 2019

· Nettoomsättningen uppgick till 348,2 Mkr (313,6), en ökning med
11,0 procent jämfört med andra kvartalet 2018.

· Rörelseresultatet ökade till 32,1 Mkr (22,0), motsvarande en
rörelsemarginal om 9,2 procent (7,0). Perioden belastades med
kostnader av engångskaraktär om 3,7 Mkr (4,3).

· Resultat per aktie var 1,63 kr (1,26).
· Kassaflöde efter investeringar uppgick till -114,1 Mkr (18,1).
Januari-juni 2019

· Nettoomsättningen uppgick till 647,5 Mkr (593,6), en ökning med
9,1 procent jämfört med första halvåret 2018.

· Rörelseresultatet ökade till 71,6 Mkr (38,8). Rörelseresultatet
motsvarade en rörelsemarginal om 11,1 procent (6,5). Perioden
belastades med kostnader av engångskaraktär om 4,5 Mkr (4,3).

· Resultat per aktie var 3,90 kr (2,24).
· Kassaflöde efter investeringar uppgick till -115,1 Mkr (17,9).
Väsentliga händelser under och efter kvartalet

· Koncernen har förvärvat Hot Bath BV, en av de ledande
leverantörerna av blandare till badrum och kök i Nederländerna, samt
utvalda exportmarknader.

· Ole Sander lämnade sin roll som marknads- och försäljningschef
International samt som vd i FM Mattsson Mora Group Danmark ApS i
april.

Vd kommenterar

Ett kliv ut i Europa och fortsatt resultatförbättring

Efter en stark start på året har vi genomfört ett spännande förvärv
som har bidragit till ytterligare ett rekordkvartal. Utvecklingen
Internationellt visar fortsatt förbättring medan vår försäljning i
Norden var något svagare jämfört med andra kvartalet 2018 men har
kompenserats av förbättringar på marginalen. Försäljningen under det
andra kvartalet 2019 ökade med 11% och uppgick totalt till 348,2 Mkr
med ett kraftigt förbättrat rörelseresultat som uppgick till 32,1
Mkr, vårt bästa andra kvartal någonsin.

Den stora händelsen under det andra kvartalet var förvärvet av det
nederländska kranföretaget Hotbath. Förvärvet av Hotbath är en viktig
pusselbit i vår strategi att öka vår närvaro utanför Norden,
samtidigt som varumärket kompletterar vår befintliga produktportfölj.
Med Hotbath fokuserar vi på att vidareutveckla försäljningen i
Benelux och några andra utvalda länder internationellt. Som ett
dedikerat kranföretag ser vi självklart också interna
samarbetsvinster inom framför allt inköp som ett intressant område
att utveckla vidare.

Det har varit mycket roligt att under kvartalet träffa alla nya
medarbetare inom Hotbath och alla nya kunder och samarbetspartners.
Med fyra attraktiva varumärken i koncernen och starka lokala
organisationer skapar vi än bättre förutsättningar att i varje
enskilt land kunna erbjuda produkter och service med ett lokalt
anpassat sortiment med hög kvalitet och design.

Vi kan konstatera att försäljningen i Norden var svagare under det
andra kvartalet 2019 jämfört 2018. Vi upplever ändå en fortsatt hög
aktivitet hos våra kunder, även om den lägre takten i svensk
nybyggnation och det allmänna konjunkturläget skapar en högre
osäkerhet i marknaden. Vårt momentum på den internationella marknaden
och det genomförda förvärvet av Hotbath ger oss dock fler
försäljningsmöjligheter och en bättre balans. Glädjande är att vi
rapporterar ett starkt rörelseresultat som effekt av ett fortsatt
dedikerat förbättringsarbete internt i organisationen, som skapar
förutsättningar för att fokusera ytterligare på försäljning och ökat
kundvärde.

Goda exempel på ökat kundvärde är att vi under kvartalet
vidareutvecklade Damixa Pro App, som möjliggör för våra kunder att
snabbt hitta rätt information om våra produkter direkt i mobilen. I
samarbete med FN-huset i Köpenhamn kunde vi också konstatera att vi
med våra kranar kan sänka vattenförbrukningen markant, till glädje
för både plånbok och miljö. Två spännande och goda exempel på hur vi
tillsammans med våra kunder kan skapa ett större och mer hållbart
värde med våra produkter.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Skarp, verkställande direktör, telefon: +46 (0)250-596405.

Martin Gallacher, ekonomi- och finansdirektör, telefon: +46
(0)250-596225.

Denna information är sådan information som FM Mattsson Mora Group AB
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom
ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 23 augusti
2019 kl. 08.00.

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning samt
produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade
varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa och Hotbath. Koncernens
vision är att vara kundens första val för blandare i badrum och kök.
Verksamheten omsatte 2018 över 1,4 miljard kronor genom sina bolag i
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Benelux och Tyskland och hade över
500 anställda (siffrorna har justerats i och med förvärvet av Hotbath
i maj 2019). FM Mattsson Mora Group är börsnoterat på Nasdaq
Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/fm-mattsson-mora-group-ab/r/delarsrapport-jan...
https://mb.cision.com/Main/2388/2886748/1094101.pdf
https://mb.cision.com/Public/2388/2886748/9504a56ae9bf94c9.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.