Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-31

FM Mattsson Mora Group AB: Delårsrapport juli - september 2017

TREDJE KVARTALET 2017

· Nettoomsättningen uppgick till 256,9 Mkr (245,4), en ökning med
4,7 procent jämfört med tredje kvartalet 2016.

· Rörelseresultatet uppgick till 21,8 Mkr (18,9), vilket motsvarade
en rörelsemarginal om 8,5 procent (7,7). Kvartalet belastades med
kostnader av engångskaraktär om 0 Mkr (1,3).

· Resultat per aktie var 1,34 kr (1,29).
· Kassaflödet efter investeringar uppgick till 27,5 Mkr (30,1).
JANUARI-SEPTEMBER 2017

· Nettoomsättningen uppgick till 851,0 Mkr (847,4), en ökning med
0,4 procent jämfört med samma period 2016.

· Rörelseresultatet uppgick till 80,0 Mkr (80,6), motsvarande en
rörelsemarginal om 9,4 procent (9,5). Perioden belastades med
kostnader av engångskaraktär om 3,9 Mkr (1,4).

· Resultat per aktie var 4,86 kr (5,36).
· Kassaflödet efter investeringar uppgick till 36,2 Mkr (43,1).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER KVARTALET

· Den andra oktober tillträdde Mikael Östbring som marknads- och
försäljningschef Norden. Mikael ingår i koncernledningen.

VD kommenterar

Ett starkt kvartal

FM Mattsson Mora Group rapporterar ett starkt tredje kvartal med ökad
tillväxttakt och högre lönsamhet. Nettoomsättningen ökade med 4,7
procent nästan helt drivet av en organisk tillväxt i Norden, där
Danmark och Norge visade starkast utveckling under kvartalet.

Generellt har nyproduktionsmarknaden i Sverige ökat kraftigt de
senaste åren. Denna marknad är viktig för oss, men det är viktigt att
påpeka att ROT-segmentet (renovering, om- och tillbyggnad) utgör den
största andelen av vår försäljning.

Rörelseresultatet under det tredje kvartalet ökade med 15 procent till
21,8 Mkr vilket motsvarade en rörelsemarginal på 8,5 procent. Detta
är koncernens bästa resultat under ett tredje kvartal. Bolagets
kvalitetsarbete ger bra resultat och produktionen löper på i jämn
takt och med allt högre produktivitet. Det betyder inte att vi sitter
nöjda utan arbetar ständigt med att förbättra våra processer.

I år firar varumärket Mora Armatur 90 år av industrihistoria,
innovation och svensk design. För att fira detta lanserade vi
tidigare i år serien Mora One i samarbete med Thomas Sandell och vi
hade även öppet hus i fabriken i Mora som tillverkar våra
vattenkranar för kök och badrum för Mora Armatur men också för
varumärket FM Mattsson. Jag är stolt över vår produktion i Östnor
utanför Mora där allt startade - och att vi tillverkar med en
kvalitet och innovation som håller högsta klass och samtidigt har vi
en god service och nära dialog med våra kunder.

Under kvartalet fortsatte vi lansera nya produkter på marknaden. Vi
lanserade FM Mattsson Siljan Duo som fungerar som en vanlig
köksblandare men dessutom har en sensorfunktion som möjliggör en
beröringsfri spolstart. Damixa Tradition tillbehör lanserades också i
färgen mässing.

Hållbarhet och miljöarbete är viktigt för oss och är en
framgångsfaktor långsiktigt. Vi har därför förtydligat det i
organisationen genom att ge Mikael Hansson ett övergripande ansvar
för hållbarhetsfrågor. I oktober välkomnade vi också Mikael Östbring
till rollen som marknads- och försäljningschef Norden och ser mycket
fram emot hur han kan bidra till att stärka vår marknadsposition.

Med bara en kort tid kvar av 2017 kan vi konstatera att mycket har
hänt, där börsnoteringen i april självklart var en mycket viktig
milstolpe. Vi känner oss trygga i hur vi målmedvetet arbetar vidare i
linje med vår strategi att bli både starkare och snabbare med fokus
på position, effektivitet och engagemang.

För ytterligare information, kontakta
Fredrik Skarp, vd och koncernchef. Telefon +46 (0)250-596405.
Anna-Carin Bjelkeby, ekonomi- och finansdirektör. Telefon +46
(0)250-596225.

Patrik Linzenbold, IR-chef. Telefon +46 708 252630.
Denna information är sådan information som FM Mattsson Mora Group
aktiebolag är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades, genom verkställande direktörens försorg, för
offentliggörande den 31 oktober 2017 kl. 08.00.

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning samt
produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade
varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur och Damixa. Norden är
koncernens huvudmarknad. Koncernen omsätter över 1 miljard kronor och
har över 550 anställda. Bolagets B-aktie är sedan den 10 april 2017
noterad på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/fm-mattsson-mora-group-ab/r/delarsrapport-juli...
http://mb.cision.com/Main/2388/2379200/744031.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.