Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-08

FORDON: "HÖSTMÖRKER" PÅ DAIMLER EFTER KÄLLENIUS KRISFÖRSLAG -SZ

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Läckta åtgärdsförslag från Damilers vd Ola
Källenius ämnade att få ordning på lönsamheten har sänkt temperaturen till
fryspunkten i fordonskoncernen, rapporterar Süddeutsche Zeitung.

Ola Källenius förslag inkluderar bland annat att kommande års löneökningar
ställs in - något som inte begärts sedan finanskrisen, enligt tidningen.

I likhet med föregångaren Dieter Zetsche har Ola Källenius sagt sig vara fast
besluten om att få ordning på den krympande lönsamheten genom att skära
kostnader sedan han intog koncernchefsrollen i maj, men beskeden har hittills
låtit vänta på sig.

Frågan har varit avsedd att avhandlas som huvudnummer under en
kapitalmarknadsdag i London under nästkommande vecka. Men redan under
fredagen läckte planen ut via lokala Süddeutsche Zeitung och möttes av ett
känslosvall i arbetsstyrkan.

Utöver neddragningar i chefsleden, 1.100 "högavlönade chefer" ska bort, väntas
Ola Källenius också begära att den årliga löneförhandlingen för alla de tyska
medarbetarna ställs in, erfar tidningen. Det är en begäran som inte gjorts
sedan finanskrisen 2008.

"Jag är kategoriskt mycket negativ till förslaget. Visst är läget mer kritiskt
än väntat, men inte på något sätt jämförbart med 2008", skriver Michael
Brecht, arbetarrepresentant i Daimlers styrelse, i ett mejl som cirkulerats
till samtliga tyska anställda.

"Det här kravet kommer med rätta att röra upp känslor och oförståelse i
leden", konstaterar han.

När den svenske vd:n tillträdde hade rörelsemarginalen i personbilsdivisionen
Mercedes-Benz precis rasat till 6,1 procent i det första kvartalet, från 9
procent samma kvartal året innan. Målet är nu en långsiktig marginal på 8-10
procent.

Den lönsamhetskris som råder hos Daimler är dock knappast de anställdas fel,
utan ledningens, menar Michael Brecht. Han pekar särskilt på den så kallade
dieselskandalen, där Daimler var bland de tyska fordonsbolag som bevisades ha
manipulerat utsläppsmekanik för att framställa sina motorer som mer
miljövänliga än vad de egentligen var. Skandalen har renderat i miljardböter
för de inblandade tillverkarna.

Michael Brecht fortsätter med att likna stämningen i styrelserummet efter att
Ola Källenius presenterat sitt förslag med årstidens väderlek.

"Höstmörkret rullade in där och då. Det är ännu inte genomfruset, men stormen
var i ankommande alltmedan de mörka molnen tornade upp sig", skriver han.

Möjligheten att nå en uppgörelse mellan de anställda och bolaget avseende
lönefrågan innan Ola Källenius går upp på scenen i London i nästa vecka är
helt uteslutet, säger styrelseledamoten.

Enligt Michael Brecht var bemötandet från bolaget besvikelse och det påpekades
att de anställda uppenbarligen inte förstått hur allvarligt läget faktiskt är
för koncernen.

Daimler omsatte i fjol 167 miljarder euro och redovisade en vinst på 11,1
miljarder euro. Året innan var vinsten 13,3 miljarder euro på omsättningen
141 miljarder euro. Koncernen har 300.000 anställda globalt och konkurrerar
på bilsidan som Mercedes Benz samt som Mercedes som Volvo Lastvagnars främsta
rival.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.