Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-07

G5: NYA BANOR TILL PIRATES & PEARLS ABSOLUT PÅ VÄG - FC

STOCKHOLM (Direkt) G5 EntertainmentsPirates&Pearls
, bolagets första egenutvecklade spel inom genren match-3-spel, kommer snart
få nya banor och planen med en sex månader lång mjuklanseringsperiod står
fast.

Det säger G5:s finanschef Stefan Wikstrand till Nyhetsbyrån Direkt.

Definitionen av ett match-3-spel är något oklar, men det mest kända i genren
är Candy Cruch Saga från spelutvecklaren King som släpptes 2012.

Pirates&Pearls
mjuklanserades, en så kallad "soft launch", i augusti 2017 och planen är en
mjuklanseringsperiod på cirka sex månader.

"Det ser rätt så starkt ut för att vara ett så pass nylanserat spel, men man
får inte en korrekt uppfattning av den totala intjäningen per användare innan
man har en bra uppsättning med banor", säger Stefan Wikstrand och fortsätter:

"Candy Crush har funnit i fem år och det finns väl ungefär 2.500 banor, men
det kanske räcker med 500 banor till att börja med för att man ska kunna
börja jobba lite mer aktivt med marknadsföringen. Generellt är vi rätt så
försiktiga med skalningen av spel, vi slänger sällan i väg stora
marknadsföringsbudgetar på chans".

Pirates&Pearls
har just nu 118 banor och fler är på väg, enligt finanschefen.

"Nya banor är absolut på väg, och ju fler banor desto mer intressant blir
marknadsföringen", säger han.

FörutomPirates&Pearls
har G5 även lanserat ett nytt helägt hidden object-spel under det tredje
kvartalet,The Mystery of the Opera
. Tidigare i år släpptes även det inlicensierade speletKate Malon
e
.

Hur ser pipeline ut för ytterligare nya spel?

"Vi står fast vid att två till fyra spel per år är ett rimligt intervall att
förvänta sig, där fokus ligger på egenutvecklade spel, men även licensierade
spel. Vi är i det intervallet för innevarande år och jag ser ingen förändring
för nästa år", säger Stefan Wikstrand.

Kommer det något nytt match-3-spel nästa år?

"Jag lovar ingenting, men det kommer nog komma fler framöver", säger
finanschefen utan att vilja sia om just 2018.

I det tredje kvartalet har G5 även uppdaterat några av sina befintliga spel
med mer innehåll och förbättrad spelmekanik. Uppdateringarna inkluderar,
eller förbättrar, även stödet för smartphones på iOS och Android för ett
antal spel som tidigare endast var tillgängliga på tablets, vilket är en
mindre del av den totala mobilspelsmarknaden.

"Det kommer att komma mer uppdateringar. Vi har kommit ut bra med
uppdateringarna inför Halloween så säsongen har börjat väldigt bra och det
kommer mer inför jul och nyår. Det är en viktig period nu och att få ut så
mycket helginnehåll som möjligt har en rätt tydlig påverkan på intjäningen",
säger Stefan Wikstrand.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.