Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-05

G5: STARK ÖKNING NEDLADDNINGAR I MARS HAR HÅLLT SIG HITTILLS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mobilspelbolaget G5 såg en stark ökning av det
totala antalet nedladdningar under mars månad som bolaget bedömer är kopplat
till införandet av karantänsbestämmelser i många länder.

"Ökningen är ganska betydande, som mest såg vi en ökning på över 50 procent
från en vecka till nästa, och hittills ser lyftet uthålligt ut, vilket ger
bra signaler inför andra kvartalet", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Under det första kvartalet var det genomsnittliga antalet månatliga användare
(MAU) 6,3 miljoner, en minskning med 8 procent jämfört med samma period
föregående år. G5:s bruttointäkt i snitt per betalande månadsanvändare
(MAGRPPU) var 50:70 dollar, en ökning med 14 procent jämfört med samma period
föregående år.

G5 uppger vidare att avsikten nu är att öka marknadsföringsutgifterna,
samtidigt som bolaget förblir effektiva, med målet att öka intäkterna över
2019 års nivå.

"Eftersom andelen intäkter som kommer från våra egna spel fortsätter att växa
och förbättrar vår bruttomarginal, kommer det också att leda till att vi ökar
vår lönsamhet", skriver G5.

Under det första kvartalet började G5 öka sin intäktsgenerering genom att
lägga till annonseringsmöjligheter i några av de mindre spelen.

"Tester har visat att vi potentiellt kan få in upp till tre procent högre
intäkter genom att rikta annonser mot personer som inte brukar betala för
sitt spel, eller som inte har betalat på mycket lång tid. Detta är en bra och
inkrementell inkomstmöjlighet för oss, särskilt i det nuvarande ekonomiska
läget. Det finns inte heller några underliggande kostnader, utöver en minimal
engångskostnad för integrationen", skriver bolaget.

G5 förväntar sig en positiv effekt på vinstmarginalen när annonser lanseras i
de flesta spelen i bolagets spelportfölj under 2020.

Planen att lansera fem nya spel under 2020 upprepas. Hittills har G5 släppt
två nya Match 3-pusselspel: Jewels of the Wild Westoch Hawaii Match-3 Mania.

" Jewels of the Wild Westlanserades globalt och har visat mycket goda
förutsättningar för att bli ytterligare en framgång för oss medan Hawaii
Match-3 Maniamjuklanserades i Australien och Kanada", skriver bolaget.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.