Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-05

G5: VILL INTRODUCERA ANNONSER I SPELEN FÖR ATT ÖKA LÖNSAMHETEN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mobilspelsbolaget G5 vill, inom en nära
framtid, introducera annonser i sina spel för att kunna sin andel av
intäkterna från den växande marknaden för mobilannonsering och därmed öka
bolagets lönsamhet.

Det skriver vd Vlad Suglobov i delårsrapporten.

G5:s rörelseresultatet i kvartalet blev -2,7 miljoner kronor (25,3) inte minst
tyngt av kostnaderna för användarförvärv (UA) som steg till 125 miljoner
konor (90) och utgjorde 42 procent av omsättningen (26%).

"Under det tredje kvartalet investerade vi i marknadsföring för några av de
äldre spelen i portföljen för att ge dem en skjuts inför det fjärde
kvartalet, samtidigt som vi har gett spelet Jewels of Romebästa möjliga
förutsättningar för fortsatt tillväxt under årets sista månader", skriver
vd:n och tillägger att marknaden för användarförvärv är mer utmanande idag
och att det krävs en ny, "mer sofistikerad", nivå för att få genomslag.

"Den genomsnittliga kostnaden för ett användarförvärv fortsätter att öka och
det sätter press på spel med lägre kundvärde", skriver Vlad Suglobov.

Enligt vd:n ser dock det fjärde kvartalet lovande ut och G5 har noterat en
tvåsiffrig sekventiell tillväxt i oktober jämfört med september.

"Vi har fortfarande två nya spel som vi har som mål att släppa före årsslutet,
eller under första kvartalet 2020. Ett av dem är ett hidden object-spel och
ett återfinns i Match-3-genren. Utöver dessa två har vi fem nya spel som är
planerade för lansering under 2020, några är hidden object-spel, några
Match-3 och ett finns i för G5 i en helt ny genre", skriver vd:n.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.