Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-26

GAP: OLD NAVY PÅ TVÄRS MOT BRANSCHTREND, SKA ÖPPNA 800 BUTIKER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Old Navy, som är den amerikanska klädjätten
GAP:s lågprisvarumärke, går på tvärs mot detaljhandelstrenden och planerar
att öppna drygt 800 nya fysiska butiker.

Det skriver nättidningen Inc under rubriken "Är det genialt eller ett stort
misstag?".

Old Navy har till skillnad från GAP:s övriga varumärken utvecklats starkt i
flera år och står för nästan hälften av klädkoncernens totala omsättning. GAP
har sedan tidigare aviserat sin avsikt att knoppa av Old Navy i ett separat
noterat bolag. Vid en kapitalmarknadsdag på onsdagen presenterade Old Navy
sin aggressiva butiksexpansionsplan.

Old Navy har i dag drygt 1.100 butiker och siktar nu på att nå 2.000 inom en
"överskådlig framtid" - detta i en tid då många klädbolag går åt andra hållet
och stänger fysiska butiker till följd av en växande e-handel. Enligt Inc
förklaras Old Navys framgångar av att bolaget genom en kombination av
modegrad och pris har hittat en relativt konkurrensfri position på marknaden.
Detta kan dock komma att förändras, menar Inc, som pekar på det brittiska
lågprisklädbolaget Primarks expansionsplaner i USA.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.