Du är här

2017-09-27

Gardells styckning splittrar proffsen

wysiwyg_image

Storägaren Christer Gardells förslag att dela Volvo i tre möter helt skilda reaktioner från experter.
– Gardell måste kommunicera hur en uppsplittring skulle ge mer till aktieägarna, säger Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Christer Gardells vill se att verkstadsjätten Volvo delas i tre.

Förslaget väcker stor uppmärksamhet – och bemöts på fullständigt olika sätt.

Aktiespararna vill se en tydligare förklaring kring hur sparare skulle gynnas av delningen.

MISSA INTE: Gardell vill dela Volvo i tre

Det var i söndags som Volvos storägare Christer Gardell berättade om sin aktivistfond Cevians planer angående Volvos framtida utveckling i Dagens Industri.

Han vill se verkstadsjätten som ett mer renodlat bolag – och dela verksamheten i tre separata ben. Volvo Trucks (lastbilar), Volvo CE, som bland annat innehåller grävmaskiner, och Volvo Penta, med båtmotorer som huvudfokus, ska alla sköta sig själva.

– Vi tror att det skulle gynna Volvos verksamhet och värdering att få ett 100-procentigt fokus på lastbilar. Av samma anledning skulle även de avknoppade verksamheterna gynnas. De skulle må bättre av eget rampljus och samtidigt förgylla Stockholmsbörsen, säger Christer Gardell till DI.

LÄS MER: Musikstjärnan blir aktie

Får helt olika reaktioner

Förslaget har blivit ytterst omtalat – och fått alla typer av reaktioner som svar. Proffskåren är splittrad gällande styckningen.

AMF, den femte störste ägaren i Volvo, är positivt inställt till delningen.

– Vi tror att respektive affärsgren får större uppmärksamhet, och det vet man av erfarenhet att man får högre börskurser och det är därför som man investerar i bolag som Volvo, säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF, till Sveriges Radio.

Peter Månsson, som är facklig företrädare för Sveriges Ingenjörer på Volvo, ser desto mer pessimistiskt på idén.

– Det som vi känner är att vi har mycket synergier idag med gemensamma plattformar och it-lösningar, vi tror tvärtom att man behöver ha ännu öppnare dörrar mellan bolagen i Volvo AB. Och vi ser en risk att alla ska göra samma sak, något som blir ännu dyrare, säger han till SR.

SE OCKSÅ: Därför kan börsen stiga kraftigt

”Måste kommunicera till aktiemarknaden”

Claes Folkmar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna, är tveksam till om en styckning skulle kunna gynna Volvos aktieägare.

– På något sätt måste Gardell kommunicera till aktiemarknaden hur han räknat på att en uppsplittring skulle ge mer till aktieägarna totalt sett, säger han till TT.

Men Claes Folkmar är även tydlig med att han har förtroende för Christer Gardells kompetens.

– Han är bra på att se strukturer som behöver förändras i stora multinationella företag.

YTTERLIGARE LÄSNING: Analyshuset höjer Skanska – aktien stiger

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.