Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-21

Genero: Finska Growth Marketing-byrån Genero till Sverige

Growth Marketing-byrån Genero, en av de snabbast växande byråerna i
Finland, expanderar till Sverige. Genero är redan på jakt efter både
medarbetare och lokal i Stockholm.

Genero har funnits i 10 år och startades i Helsingfors av Sebastian
och Rasmus Östman, samt Jonathan Björkskog, alla tre med rötterna i
Jakobstad, i den finlandssvenska delen av Österbotten. Idag har
Genero kontor både i Jakobstad och i Helsingfors och är en av landets
snabbast växande byråer. Bara under 2018 växte Genero med 32 procent
och detta år omsätter byrån närmare 8 miljoner euro.

- Vi har haft en fantastisk utveckling i Finland de senaste åren.
Sedan 2011 har vi även jobbat med kunder på den svenska marknaden.
Under det senaste året har omsättningen från Sverige ökat kraftigt.
Vi hjälper våra kunder att växa och flera av dem expanderar nu även i
Sverige. Det är också en viktig anledning till att vi startar upp
verksamhet i Sverige, säger Sebastian Östman, grundare och byråledare
på Genero.

För två år sedan fick Genero nya ägare då den finska mediekoncernen
A-lehdet köpte en majoritetsandel i byrån. Genero har fortsatt att
expandera både med befintliga kunder och nya, däribland det
italienska livsmedelsföretaget Mutti.

- Vårt mål har alltid varit att skapa så bra resultat som möjligt
oberoende av kanal. Den starka tillväxten de senaste åren visar att
det finns ett behov av byråer som kombinerar strategi och kreativ
planering med teknik och datadriven marknadsföring. Tillsammans med
A-lehdet har vi kunnat ta våra kunders kommunikation till nästa nivå
och skapa innehåll som verkligen intresserar, säger Rasmus Östman, vd
och grundare för Genero.

Marknaden förändras och vi ser ett ökande intresse bland många företag
att välja bort den traditionella reklambyrån och istället välja en
tillväxtbyrå som hjälper dem med tillväxt på flera områden. Det är
där vi kommer in som den growth marketing- byrå vi är, säger
Christopher Oksman, Lead Growth Hacker och partner för Genero.

Nu etablerar sig Genero i Sverige, där man är på jakt efter både
medarbetare och lokal.

- Vi rekryterar som bäst en Business Director och tillsammans ska vi
bygga ett Genero i Stockholm som ska kunna hjälpa våra befintliga
kunder men även hitta nya. Vårt mål är att växa med våra kunder, både
i Finland, Sverige och internationellt, säger Sebastian Östman.

På Genero jobbar man redan med flera kunduppdrag för flera länder i
Norden och det finns både likheter och skillnader mellan marknaderna.
Enligt Rasmus Östman är bland annat konsumentbeteendet och
användningen av digitala plattformar relativt likadana.

- De metoder som fungerat bra i Finland har också fungerat bra i
övriga Nordiska länder och med vår erfarenhet är vi en bra
byråpartner för de företag som vill skapa tillväxt på flera
marknader. Vi ser självfallet att det även finns vissa skillnader i
köpbeteende och kulturer mellan länderna, men där främsta

barriären är språket. Eftersom vi är en finlandssvensk byrå, så är
just språket inte ett problem för oss när vi nu startar upp Genero i
Sverige, säger Rasmus Östman.

Genero Helsingfors
Märaholmsgatan 3
00180 Helsinki
Finland

Directions
(http://maps.google.com/?q=Tammasaarenkatu%203%0D%0A00180%20Helsinki)

Genero Jakobstad
Alholmsgatan 4
68600 Jakobstad
Finland
Directions
(http://maps.google.com/?q=Alholminkatu%204%0D%0A68600%20Pietarsaari)

Genero Ab är en growth marketing-byrå med fokus på mätbar digital
marknadsföring, vars mål är att öka kundföretagens tillväxt. Genero
är en del av A-lehdet koncernen. Till Generos kunder hör bland andra
Mutti, Snellman, Komplett Bank, Halti, Kokkikartano och Gold & Green.
2018 hade företaget en omsättning på 5 miljoner euro. Läs mer
www.generodigital.se
(https://generodigital.se/?_ga=2.47617070.861639907.1574238943-1939802656...)

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/genero/r/finska-growth-marketing-byran-genero...
https://mb.cision.com/Main/18825/2969708/1148059.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.