Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-09-23

Global spelare med rötterna i Torekov

wysiwyg_image

Nolatos vd Christer Wahlquist om: Det starkaste kvartalet hittills, den ständiga resan, långsiktiga mål och om hans snart 25 år i bolaget.

Nolato har kvar huvudkontoret i det skånska samhället Torekov, Båstad kommun. Christer Wahlquist äntrade scenen 1996, då inom Medical, han skulle etablera Nolatos Medical-segment som var i ett tidigt skede. Innan dess jobbade han på Trelleborg i Tyskland.

– De hade en Medical-verksamhet som inte växte och inte tjänade pengar, så den resan ville jag vara med på.

Genom organisk tillväxt och ständiga förvärv har bolaget blivit en global spelare och trots Corona-pandemin presenterade de sitt starkaste kvartal hittills under 2020, det andra kvartalet.  

– Vi bygger långsiktigt och har starka kundrelationer, vilket gjorde att vårt starkaste kvartal kom under pandemin. Vi hade haft det oavsett.

De var tvungna att stänga fabrikerna i Asien under pandemin i några veckor men var samtidigt bland de första igång när läget hade stabiliserats. Segmentet som lidit mest är kopplat till fordon, men är på banan igen.

– Vi agerade direkt och anpassade oss till situationen. Vilket gjorde att vi kunde fatta kloka beslut och snabbt komma tillbaka, med få smittade i våra fabriker.

Nolatos verksamhet är indelad i flera affärssegment med störst global närvaro inom Europa, Asien och Nordamerika. Kunderna finns inom medicinteknik, telekom, fordon och industri. Christer Wahlquist menar att styrkan ligger i kombinationen som bygger helheten.

– Genom att vara i dessa olika segmentet får vi unika kompentenser och influenser som vi kan använda till att skapa bättre lösningar för våra kunder totalt sett.

Tillväxt genom förvärv

Strategin har alltid varit tillväxt genom förvärv, de genomförde ett av sina största förvärv i somras när den amerikanska plastkomponenttillverkaren GW Plastics förvärvades för omkring två miljarder kronor.

– Vår långsiktiga strategi är att skapa synergi via förvärv, dem bolagen vi köper ska tillföra något. Vi köper för att uppfylla vår strategi, det kan vara geografisk expansion, teknologi eller segment som kan vara intressanta.

Han fortsätter med att det är viktigt att bolagen som förvärvas ska vara välskötta och välfungerande för att direkt kunna passa in i Nolatos kultur och deras sätt att agera.

Att synas och höras

Flertalet bolag på börsen arbetar aktivt för att synas och höras, för att skapa ett intresse runt sig själva. Nolato syns inte mycket i de svenska medierna och aktien har cirka 11 000 ägare, med huvudkontoret geografiskt långt bort från finans-Sveriges är det inget bolaget lägger resurser på.

– Vår perfomance och nyckeltal kanske överspelar kommunikationsbiten. Vår filosofi är att det viktigare att göra rätt än att höras rätt.  

Med det sagt vill han inte tona ner vikten av att synas för småägarna, de försöker att träffa småägarna så ofta de har möjlighet.

Utdelningen kommer tillbaka

Anledningen till att utdelningen slopades under året var precis som för många bolag, de ville ha alla korten på bordet. Styrelsen beslutade att pausa utdelningen men det är något som fortsätta framåt.

– Vi har en utdelningspolicy som säger att minst 50 procent av resultatet ska delas ut.

Nolatos topp tre med Christer:

 Företagskulturen, långsiktigheten och affärsmannaskapet.

Författare Jakob Palmgren

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.