Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-17

Gold Town Games: Lansering av World Football Manager i Sydafrika

Gold Town Games inleder soft launch av det nya fotbollsmanager-spelet
World Football Manager (WFM) på plattformen iOS (Apple) i Sydafrika.
Valet av Sydafrika som första marknad är ett strategiskt beslut
baserat på en kombination av språk, tidzon, låg kostnad jämfört med
förväntad intäkt samt att landet har ett gediget fotbollsintresse.

- Soft launch kommer att pågå tills användardatan, från spelets
onboarding och retention dag 1 samt matchsekvens, är enligt våra
förväntningar. Framförallt användardata från matchsekvensen kommer vi
att lägga extra hög vikt vid då det är ett moment där WFM skall
särskilja sig från konkurenterna. När produkten är redo inleds nästa
fas av soft launch med lansering på ytterligare en eller flera nya
marknader för att analysera betalningsvilja och kostnad per
nedladdning, säger VD Pär Hultgren.

WFM bygger på samma plattform som framgångsspelet World Hockey Manager
som på kort tid har blivit det ledande ishockeymanagerspelet. Fotboll
är i särklass världens största sport vilket även speglas i antalet
användare av mobila fotbollsmanagerspel. Ett par av de största spelen
inom genren, Top Eleven och PES Club Manager omsätter tillsammans
enligt sensortower.com ett par hundra MSEK per år.

- Vår målsättning är att den fullskaliga versionen av WFM ska tävla
med de största och vi hoppas att vår soft launch och fortsatta
produktutveckling speglar det. Våra konkurrenter har bra spel med
många år på nacken, så det gäller för oss att tålmodigt ta ett steg i
taget, säger Pär Hultgren.

När spelmässan GamesCom gick av stapeln i Köln i slutet av augusti
fanns Gold Town Games på plats. Under mässan premiärvisades valda
delar av det nya spelet WFM upp för allmänheten.

- Det var spännande och lärorikt att visa upp WFM på mässan. GamesCom
är en gigantisk mässa med de allra största bolagen i spelbranschen
med totalt uppåt en halv miljon besökare. Den stora nyttan för Gold
Town Games var att visa utvalda delar av WFM som skiljer sig från
konkurrerande spel på marknaden. Sedan GamesCom har vi justerat
utifrån feedback och vidareutvecklat tekniken inför soft launch i
Sydafrika, avslutar VD Pär Hultgren.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/gold-town-games/r/lansering-av-world-football-...
http://mb.cision.com/Main/14421/2619349/910024.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.