Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-07

Gold Town Games: World Football Manager lanseras på nästa marknad under maj

Gold Town Games senaste spel, World Football Manager (WFM), lanserades
i början av mars på Irland. Målsättningen med lanseringen är att
samla in användardata och säkerställa en stark onboarding, mäta
användarnas retention, testa deras benägenhet att köpa samt få en
indikation på kostnader per installation.

- Köpfunktion är på plats och det är väldigt glädjande att vi redan nu
har betalande kunder. Sedan lanseringen har vi arbetat oss igenom
flera olika versioner av WFM och successivt förbättrat användardatan.
Nu har vi äntligen nått vår målsättning för spelets onboarding men vi
har fortsatt en del att arbeta med för att stärka siffrorna för
retention dag ett. För tillfället är de just under 30 procent men vi
arbetar mot att nå målsättningen på 40 procent, säger Gold Town Games
VD Pär Hultgren.

Sedan mitten av april finns även WFM tillgängligt för en begränsad
publik i Australien. Detta för i huvudsak att testa funktionalitet
och serverbelastning av realtidsmatcher men också för att jämföra
kostnader per installation med den Irländska marknaden. Priset per
nedladdning har varierat under perioden, framförallt beroende på
marknad, där den mindre irländska marknaden indikerat högre priser än
den större australiensiska marknaden.

- Vi har i huvudsak fokuserat marknadsföringen till Instagram och
Facebook och framöver kommer vi att involvera fler kanaler. Vi har
med oss många lärdomar från arbetet med World Hockey Manager, inte
minst gällande vilka andra partners som varit gångbara men också hur
priserna kan variera beroende på årstider och geografi, fortsätter
Hultgren.

För att göra World Football Manager redo för vidare lansering
fokuseras arbetet på detaljer i spelet för att öka retention dag ett
och höja antalet köpande användare.

- Vår målsättning är att under maj månad lansera WFM på ytterligare en
marknad i Europa, avslutar Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag
med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består
av 21 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande
affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på
sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple)
och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel,
World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det
populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den
egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel
inom lag- och arenasporter.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/gold-town-games/r/world-football-manager-lans...
https://mb.cision.com/Main/14421/2804828/1038243.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.