Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-23

GOOGLE: KRÄVER IDENTIFIERING AV SAMTLIGA ANNONSÖRER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Google kommer att skärpa kraven på
identifikation för sina annonsörer. Bolaget har sedan 2018 ställt
identifikationskrav för politiska annonsörer, men utvidgar nu kravet till att
gälla samtliga annonsörer.

Det skriver tv-kanalen CNBC:s nätupplaga.

Förändringen kommer att göra det möjligt för konsumenter att se vem eller
vilka som bekostat en annons, och i vilket land de befinner sig, genom att
klicka på annonsen.

Google uppger att bolaget gör förändringen för att förhindra att annonsörer
lämnar en felaktig representation av sig själva. På senare tid har Googles
användare kunnat se en lång rad av tvivelaktiga annonser för exempelvis
vaccin. Annonser för påhittade företag har varit ett annat av problemen,
skriver CNBC.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.