Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-12

Greater Than: Greater Than - Kvartalsrapport Q1, 2020

Koncernen Januari - Mars 2020 (TSEK)

» Nettoomsättning 2 981 (3 699) -19%

» Rörelseresultat -6 750 (-4 482)

» Periodens resultat före skatt -6 845 (-4 501)

» Resultat per aktie före och efter utspädning -0,64* (0,46)
* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och
det genomsnittliga antalet aktier för perioden januari - mars 2020,
10 520 771(9 887 684) st aktier

VD HAR ORDET

Vi är alla i ett speciellt läge. Smittspridningen av det nya
coronaviruset, Covid-19, har inte passerat någon obemärkt och ingen
vet med säkerhet vad som kommer att hända. Som alltid är
ansvarstagande och säkerhet av största prioritet för oss på Greater
Than. Den 13 mars valde vi därför att tillämpa distansarbete för hela
vårt team och alla våra medarbetare. Samtidigt övergick vi till
digitala affärsmöten med våra kunder. Trots stor omställning har
verksamheten till stora delar fortlöpt enligt plan under första
kvartalet. Självklart har Covid-19 haft fördröjande effekter på
beslut och processer, effekter som vi förväntar oss fortgå tills fler
marknader har möjlighet att öppna upp och vi börjar se konturen av
det nya normala.

Konkret för oss betyder det att våra kunder avvaktar med lanseringar
och har svårt att skala upp projekten, i en marknad som på de flesta
ställen är stängd och där man mycket begränsat får förflytta sig med
bil. Däremot upplever våra kunder att efterfrågan på användarbaserade
försäkringar ökar och kommer att öka ytterligare eftersom fler
kundsegment söker tjänster som betalas efter utnyttjande inte ett
fast pris per år. Vi tror att den trenden är ganska tidstypisk och
många sneglar mot framgången bakom tjänster som Netflix mm.

Trots den rådande situationen är det oerhört glädjande att meddela att
vi under perioden framgångsrikt lanserat en pilot på den japanska
marknaden med Kinto, Toyotas bildelningstjänst. I mars skrev vi avtal
med Sydafrikas största motororganisation som nu ska lansera vår
produkt FIA Smart Driving Challenge för sina medlemmar, med syftet
att öka trafiksäkerheten i landet.

Givet omständigheterna är jag väldigt stolt över att se hur hela vårt
sammansvetsade team levererar på världsnivå, trots att vi bara ses
och hörs digitalt. Varje enhet skapar fantastiska resultat vad det
avser produktutveckling, produktion, sälj och kommunikation. Att få
vara en del av den energin är enastående. Våra digitala säljmöten har
dessutom ytterligare effektiviserat vår skalbarhet. Faktum är att vi
känner ett rejält ökat tryck från våra partners och efterfrågan av
våra tjänster generellt.

En stark effekt av den tid vi befinner oss är att efterfrågan av
användarbaserad prissättning ökar. I dagsläget ser vi att många
fordonsflottor över sina befintliga avtal för att kunna skära i
kostnader genom att faktiskt bara betala när fordonen rullar. Vi
märker också av ett tryck från fordonsindustrin som behöver
implementera den här typen av lösningar och digitala användarbaserade
produkter i sitt produktutbud. Försäkringsbolagen känner också av
detta och letar nu snabba sätt att komma igång med AI baserad
prissättning och riskinsikt för att nå ut med nya affärsmodeller och
erbjudanden, anpassade efter rådande kundbehov.

Vad jag erfar är att vi bokstavligen är med om att bidra till en stor
förändring. Traditionella och lite trögrörliga branscher vill nu
snabbt bli digitala med hjälp av oss. Det är stort. Att bli välkomnad
som potentiell partner av nya företag inom den nya mobiliteten som
ser vår teknologi som en möjliggörare är väldigt inspirerande. Att
känna uppskattning från fordonstillverkare som vill använda vår AI
teknologi och gränssnitt i sin hårdvara är stort. Att bidra till att
fler klubbar världen över ansluter sig till FIA Smart Driving
Challenge, världens första globala tävling i smart, säker och
miljövänlig körning är inspirerande. Sånt bygger stolthet.

Vi opererar nu i dessa sammanhang och gör det effektivt. Ett arbete
som möjliggörs av att vi långsiktigt och målmedvetet byggt vårt
varumärke över tid. Att vi bevisat vår förmåga att tryggt, flexibelt
och snabbt leverera enastående AI-baserade tjänster och vässade
digitala produkter både för kund och deras slutkund. Att våra
upparbetade och väloljade relationer och etablerade samarbeten
världen över både löper på och fördjupas. Att vi attraherar nya
kundgrupper. Allt detta sammantaget vittnar om att vår kompetens,
våra produkter och vår kommunikation ligger helt rätt i tiden på den
internationella marknaden.

Som ytterligare ett kvitto på detta fick vi i början av kvartalet
utmärkelsen CCBJ Award i kategorin Information Technology of The Year
av Climate Change Business Journal i USA. CCBJ Award lyfter fram
bolag som är möjliggörare för ökat antal klimatsmarta affärer. Ett
erkännande vi är ytterst hedrade över att få. Vår produkt driver
hållbar utveckling.

I mars i år blev vi som enda europeiska Bolag, nominerade till
TU-Automotive Award 2020 för Automotive Insurance Product / Service
of the Year. Självklart bär vi den svenska och europeiska flaggan med
stolthet när våra tjänster tar plats i sådana celebra sällskap - det
är vi väldigt stolta över. TU Awards, Detroit är världens främsta
evenemang för bilteknik och är en opinionsdrivande gigant inom
fordonsindustrin globalt.

Med detta ser jag med tillförsikt och största ödmjukhet fram emot att
driva Greater Than i denna extremt utmanande och spännande tid.

Liselott Johansson

Verkställande Direktor

Stockholm 2020-05-12

Frågor besvaras av:

Liselott Johansson, Verkställande Direktör Tel: +46 706 542 058
E-mail: liselott.johansson@greaterthan.eu

Länk till rapport:
https://greaterthan.eu/investor-relations/finansiella-rapporter/

För mer information, kontakta:
Eva Voors, press och kommunikationsansvarig, Greater Than
+46-708 884 880
eva.voors@greaterthan.eu
www.greaterthan.eu

Viktig information
Denna information är sådan information som Greater Than är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 12 maj 2020 kl. 13:20 CET.

Greater Than är ett IT-bolag som har utvecklat en
bilförsäkringslösning baserad på AI som möjliggör individuell
prissättning framför traditionellt genomsnittliga priser.
Teknikplattformen Enerfy® är en nyckelfärdig lösning som erbjuds till
försäkringsbolag som vill digitalisera för att minska skadekostnader.
Greater Than har huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq
First North. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, är
Greater Thans Certified Adviser. För mer information, besök:
www.greaterthan.eu

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/greater-than/r/greater-than---kvartalsrapport...
https://mb.cision.com/Main/11629/3109622/1246274.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.