Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-15

H & M Hennes & Mauritz AB: H&M initierar "World Recycle Week"

Pressinformation 15 mars 2016

H&M och artisten M.I.A. samarbetar för att samla in 1 000 ton kläder
under World Recycle Week 18-24 april.

H&M och artisten M.I.A. går samman för H&M:s senaste globala
initiativ, World Recycle Week, med en ny musikvideo och en omfattande
och global klädinsamlingsaktivitet. Under den här perioden har H&M
som mål att samla in 1 000 ton använda eller uttjänta kläder från
kunder över hela världen i drygt 3 600 butiker. Initiativet är en del
av H&M:s målsättning att sluta modets kretslopp, där använda plagg
kan återvinnas för att skapa återvunna textilfibrer och nya
produkter. För att öka medvetenheten har M.I.A. spelat in en ny och
exklusiv musikvideo för H&M som belyser den miljöpåverkan som är
följden av att textilavfall slutar på soptippar runt om i världen.
Videon har premiär den 11 april på hm.com.

Klädinsamlingen på H&M är enkel, lättillgänglig och kan ha stor
inverkan. Sedan 2013 har kunder haft möjlighet att lämna in sina
använda eller uttjänta kläder och textilier, oavsett märke och skick,
i samtliga H&M-butiker. Som tack för sitt engagemang ger H&M en
rabattkupong som kan användas i butik. Sedan lanseringen har H&M
samlat in över 25 000 ton kläder och för två år sedan började H&M
sälja de första plaggen tillverkade av återvunna textilfibrer.

För att uppmärksamma World Recycle Week kommer bloggare och karaktärer
från M.I.A.:s musikvideo att spela in videoklipp som visar plaggen de
tänker återvinna genom H&M:s klädinsamling. Det blir alltså motsatsen
till haul-videoklipp där man visar upp plagg man just har köpt. Gör
dina egna videoklipp med hjälp av hashtaggen #HMrehaul, ta sedan med
dig plaggen till närmaste H&M-butik och bli en del av en global
moderörelse med målet att göra textilåtervinning till en naturlig del
av klädernas livscykel.

Som en avslutning på World Recycle Week bjuder H&M Sverige in till
"Fashion Transformation Day", en dagsfest i det mer hållbara modets
tecken, den 23 april på Nobelberget, Sickla i Stockholm. Under dagen
kommer besökare bland annat kunna ta del av Fashion Talks som hålls i
samarbete med Association of Swedish Fashion Brands där
modeskribenten Emilia de Poret och Natalia Brzezinski, VD för
Symposium Stockholm, leder samtal på temat hållbart mode med flera
spännande deltagare. Det kommer även att finnas en pop up-butik med
produkter gjorda av återvunnet material skapade av designstudenter på
Beckmans Designhögskola samt Remake, Stockholms Stadsmission. Utöver
det kommer besökarna bland annat kunna ta del av utställningar, en
mer hållbar matmarknad och välkända DJ:s. M.I.A. avslutar Fashion
Transformation Day storslaget med en intim spelning på Nobelberget.
Syftet med Fashion Transformation Day är att öka medvetenhet samt
inspirera till att förändra vanor och beteenden för en mer hållbar
modeframtid.

Att skapa ett slutet kretslopp är ett viktigt hållbarhetsåtagande inom
ramen för H&M:s Conscious Actions. Målet är att se till att inga
plagg hamnar på soptippen, liksom att minska användandet av
naturresurser. Detta kan uppnås genom ett slutet textilkretslopp där
uttjänta kläder kan återanvändas och återvinnas för att skapa nya
textilfibrer och därmed nya produkter. Genom att återvinna en enda
T-shirt kan man spara 2 100 liter vatten - tänk då på vilken påverkan
1 000 ton kläder under World Recycle Week kan ha. Alla textilier tas
emot - udda strumpor, gamla handdukar eller favoritklänningen med hål
i. Ingenting är för slitet, trasigt eller använt för att kunna få ett
nytt liv.

För mer information om klädinsamlingen och arbetet med att sluta
modets kretslopp vänligen besök www.hm.com/garmentcollecting.

För mer information om Fashion Transformation Day - M.I.A.:s spelning,
aktiviteter och schema - vänligen besök http://hm.info/13byb.

Kontaktperson:
Joanna Morell, presskontakt H&M Sverige
Telefon: 08-796 54 54
E-post: joanna.morell@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är
noterat på Nasdaq Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode
och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår
förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki
och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 900 butiker på
61 marknader, inklusive franchise-marknader. 2015 uppgick
omsättningen inklusive moms till SEK 210 miljarder och antalet
anställda är fler än 148 000. Ytterligare information finns på hm.com
(http://www.hm.com/).

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/h---m-hennes---mauritz-ab/r/h-m-initierar--wor...

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.