Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-10

H & M Hennes & Mauritz AB: H&M lanserar sin tolfte hållbarhetsredovisning

Pressinformation 2014-04-10

Idag offentliggörs H&M:s tolfte hållbarhetsredovisning, Conscious
Actions Sustainability Report 2013. Några av höjdpunkterna under 2013
är vår nya strategi för rättvisa levnadslöner, den första
kollektionen gjord av återvunnet material från insamlade kläder samt
att vi fördubblat användningen av mer hållbar bomull de senaste två
åren.

"Vi ser långsiktigt på vår verksamhet och våra
hållbarhetsinvesteringar är investeringar inför framtiden. Vi har
genom detta möjlighet att bidra till samhällsutveckling och ett
bättre liv för människor världen över", säger Karl-Johan Persson, VD
på H&M.

Hållbarhetsredovisningen innehåller en rad olika framsteg som täcker
alla faser av H&M:s produkters livscykel. Några av framstegen under
året är:

· En strategi för rättvisa levnadslöner i leverantörskedjan
lanserades för att göra det möjligt för leverantörer att betala sina
arbetare rättvisa löner.

· Nära 100% av H&M:s butiker över hela världen deltar i vårt globala
klädinsamlingsinitiativ med målet att skapa ett slutet kretslopp för
textilier. 3 047 ton plagg samlades in förra året för att ge dem nytt
liv.

· De första produkterna gjorda med 20% återvunnet material från våra
insamlade kläder lanserades.

· H&M började implementera den banbrytande vattenstrategi som
utvecklats tillsammans med WWF.

· H&M har fördubblat användningen av mer hållbar bomull de senaste
två åren och vi är i nivå med vårt mål, 15,8% av all vår bomull är nu
ekologisk, Better Cotton eller återvunnen. Målet är att all bomull
ska komma från mer hållbara källor senast år 2020.

· Mer hållbara material utgör nu 11% av våra produkters totala
materialanvändning - en ökning från 9,1% år 2012.

· Mängden återvunnen polyester som används i H&M:s plagg motsvarar
9,5 miljoner PET-flaskor.

· H&M var det första företaget att underteckna avtalet för brand-
och byggnadssäkerhet i Bangladesh.

· 894 975 arbetare i Bangladesh och Indien har utbildats i sina
rättigheter sedan 2008.

· Clevercare-märkningen lanserades, en vägledning för medveten
klädvård.

· 14% mindre åtgång av elektricitet per kvadratmeter per H&M-butik
sedan 2007. Målet är -20% år 2020.

· 340 miljoner liter vatten sparades vid denimproduktion jämfört med
föregående år.

"H&M sätter återigen ribban genom redovisningen av sitt
hållbarhetsarbete. Engagemanget för hållbar utveckling och öppenhet
om mål och resultat som kan inspirera andra företag inom denna
bransch. Med tanke på att H&M köper från 1900 fabriker som
sysselsätter 1,6 miljoner människor, finns en enorm potential för
förändring", säger Janet Mensink, International Programme Coordinator
Cotton & Textiles för Solidaridad Network.

Rapporten i sin helhet och en sammanfattning av höjdpunkterna finns
att läsa och ladda ner på www.hm.com/consciousactions2013

Kontaktperson:

Camilla Emilsson Falk, presschef
Telefon: +46 8 796 39 95
E-post: camilla.emilsson-falk@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är
noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda
mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M,
varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday
samt H&M Home. I dagsläget ingår omkring 3 200 butiker på 54
marknader, inklusive franchisemarknader. 2013 uppgick omsättningen
inklusive moms till MSEK 150 090 och antalet anställda är fler än 116
000. Ytterligare information finns på hm.com (http://www.hm.com/se/).

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/h---m-hennes---mauritz-ab/r/h-m-lanserar-sin-t...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.