Du är här

2013-02-11

Hakon Invest: Butiksexpansion och egna märken i fokus - ICA VD

(SIX) Hakon Invest kommer efter uppköpet av Aholds andel i
ICA att fokusera på expansionen av ICA:s butiksnät under 2013
samt livsmedelskedjans egna varumärken. Strategiplanen för ICA
som fastställdes under hösten kommer att ligga fast även efter
dagens affär.

"Det vi kommer att fokusera väldigt mycket på, om du tittar
framförallt in i 2013, är att expandera vårt butiksnät. Det
kommer att vara i fokus främst i Sverige och storstadsområdena,
Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan kommer vi också att satsa
mycket på den baltiska marknaden och inte minst i Litauen där vi
har en lite svagare position i dag", säger ICA Gruppens
tilltänkta vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån SIX.

De egna märkesvarorna är ett område som fortsatt kommer att
vara i fokus för ICA Gruppen.

"Det blir en allt viktigare del för att profilera våra
butiker då butikerna tenderar att bli lite mer lika över tiden",
säger Strömberg.

De egna märkesvarornas andel av försäljningen kommer enligt
Per Strömberg att öka på längre sikt.

"Om du tittar på Sverige så har vi ungefär 20 procent av det
vi säljer som är egna märkesvaror. Vi har en ambition att växa
det med en procentpoäng per år. Så tittar du på ett
femårsperspektiv så kommer vi att gå från att ha 20 procent till
25 procent" säger Strömberg och tillägger "generellt så är det
lite bättre lönsamhet på det (egna varumärken SIX anm) både för
oss på ICA centralt, men också för våra handlare. Detta är trots
att det är produkter som för våra konsumenter är billigare".

Per Strömberg vill däremot inte avslöja hur stora marginaler
som ICA siktar mot då livsmedelskedjan inte ger några sådana
prognoser.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.