Du är här

2013-02-22

Handelsbanken: Ser drivkraft hitta små orter som kan växa - VD

STOCKHOLM (SIX) Handelsbanken har en ambition att växa på
orter där banken inte är representerad och kan växa över lång
tid.

"Drivkraften ligger i att "hitta orter där vi är väldigt små
och där vi kan växa under lång tid utan att bli för stora",
säger Handelsbankens vd Pär Boman vid en presentation på
fredagen. Bankens ingång i Storbritannien nämns som ett exempel.

Handelsbanken ser sig själva som en breddmarknadsbank och
inte en massmarknadsbank där strävan inte är att bli den
dominerande marknadsaktören. Pär Boman är nöjd med om banken kan
behålla sin marknadsandel i Sverige.

Bankernas utmaning ligger enligt Boman i de långa cyklerna.
Finanskriser tycks komma i perioder om vart femtonde till vart
tjugonde år.

Pär Boman ser tre saker som man bör undvika. Dels stora
kreditförluster under kort tid, dels stora poster av
förvärvsgoodwill samt slutligen att inte göra nyemissioner.
Enligt Pär Boman är "en dålig bank aldrig tillräckligt billig"
och för varje affär binds mer aktiekapital upp. Vad gäller
nyemissioner har det visat sig vara svårt att bara rikta in
emissionslikviden mot nya affärer utan att det samtidigt används
till den befintliga verksamheten.

På den återkommande frågan till bankcheferna vid SFF:s
presentationer om vilken bil som kännetecknar banken svarar han
en "bensinsnål bil som satsar på passagerarsäkerhet".

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.