Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2022-04-19

Hemestern blev en framgång för Dometic

De två åren med restriktioner slog hårt mot hotell- och resebranscherna, men blev desto mer framgångsrika för Dometic som tillverkar och säljer innovativa produkter för mobilt liv, bland annat kylskåp, spisar och frysar för båtar, husvagnar, husbilar, SUV:ar och var som helst där du inte är i ditt ordinarie boende. Fritidssektorn ökar med 6 - 7% per år, men 2021 ökade Dometics omsättning med cirka 35% mot året innan tack vare att vi fick hålla till godo med den svenska naturen istället för tropiska badstränder och storstäder långt borta. Inte att undra på att aktieägarna var på gott humör vid årsstämman på dymmelonsdagen där vd Juan Vargues glatt berättade om bolagets stora framgångar under det senaste året.

Han berättade att företaget måste marknadsanpassa sig hela tiden och komma med nya produkter som till stor del uppfunnits inom bolaget. Deras s k innovationsindex har på tre år stigit från 14% av försäljningen till 26%, således har ungefär en fjärdedel av det man säljer tillkommit genom internt tankearbete. På sistone har vi hört och läst mycket om svårigheten att få fram s k halvledare = de små datachips som numera styr praktiskt taget alla apparater. Elektroniken är en svag punkt för Dometic som inte själva tillverkar elektronik, eftersom de är för små för det. Man är beroende av leveranser från främst Asien och när de uteblir eller försenas, kan Dometic inte tillverka i den takt som marknaden efterfrågar.

En aktuell fråga handlade om Dometics roll i Ryssland. Enligt vd har man inte haft någon tillverkning i Ryssland, bara försäljning, men den har avslutats i och med att kriget bröt ut och sanktionerna trädde i kraft.

Styrelse, ledning och vi aktieägare var mycket tacksamma över att vi efter nästan tre år äntligen fick träffas igen.

 

Bevakare:  Leo Gillholm

 

Författare Bolagsbevakningen