Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-20

HEMKÖPSKEDJAN: Minskat svinn med fem ton i veckan - Hemköp börjar sälja utsorterad frukt

Frukt och grönsaker som behöver ätas snart eller är kantstötta säljer
slut på kort tid när de packas och säljs till ett lågt pris i Hemköps
butiker. "Svinnet har minskat ordentligt, vi säljer tvärslut på allt"
säger Jenny Nedemark, butikschef på Hemköp i centrala Uppsala.
Initiativet att packa svinnpåsar rullas nu ut i alla Hemköps butiker.

Butikerna packar påsar som väger cirka 1 kg och de säljs för 10
kronor. Hittills har 65 Hemköpsbutiker börjat sälja påsarna och den
senaste veckan har drygt 5,5 ton frukt och grönsaker tagits tillvara.

Hemköp på Dragarbrunnsgatan i Uppsala är en av butikerna som hittills
räddat mest frukt och grönt genom initiativet.

- Vi har varit igång i tre veckor och kunderna hittade till korgen med
utsorterad frukt direkt. Intresset och engagemanget från kunderna är
stort, vi säljer tvärslut på allt vi packar. Vi är stolta över att
tillsammans med kunderna kunna minska matsvinnet, i min butik ser vi
en tydlig förändring, säger Jenny Nedemark, butikschef på Hemköp
Svava i centrala Uppsala.

De senaste fyra veckorna har 12 ton frukt och grönt tagits tillvara
när fler och fler butiker anslutit sig. Målet är att alla Hemköps
butiker ska sälja svinnpåsarna.

- Ätbar mat som slängs innebär både ett resursslöseri och en
klimatpåverkan helt i onödan. Genom att sälja ut frukt och grönt som
vanligtvis skulle slängas minskar vi svinnet och råvarorna får en
andra chans i kundens hem. Frukterna och grönsakerna passar perfekt
till smoothies och soppor, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på
Hemköp.

Hemköp har målsättningen att halvera kedjans matsvinn till år 2025
(basår 2015), fem år tidigare än FN:s globala mål. Att sätta ned
priset på varor nära bäst före, optimering av inköp, samarbete med
maträddarappen Karma och donationer till välgörenhetsorganisationer
är andra aktiviteter som genomförs för att nå målet.

För mer information och fler bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 08-553 996 80, elin.jarl@hemkop.se

Hemköps uppdrag är att inspirera till hållbar matglädje varje dag. Med
fokus på färskvaror och kundmöten som guidar till medvetna val ska
kundens förväntningar överträffas, både i butik och digitalt. Hemköp
har närmare 200 butiker i Sverige, i Hemköps organisation ingår även
Tempo med cirka 150 butiker. Hemköp ingår i Axfood, noterat på Nasdaq
Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/hemkopskedjan/r/minskat-svinn-med-fem-ton-i-v...
https://mb.cision.com/Main/1895/2968212/1146897.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.