Du är här

2018-08-20

HiQ International: Yamaha Motor Europe väljer HiQ för utvecklingen av appen MyRide

HiQ hjälper Yamaha Motor Europe utveckla och lansera MyRide - en app
där användarna kan förhöja upplevelsen av sin motorcykel genom att
samla in och analysera detaljerad information om åkturen.

- Det här är ett fantastiskt bra exempel på hur vi levererar från idé,
design och utveckling till kommunikation runt våra lösningar, säger
Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är tillgänglig för alla motorcyklar - inte bara Yamaha-ägare -
och hjälper användaren att analysera detaljerad information om sina
åk. Allt från hastighet, bromsstyrka och lutningsvinklar till vägval
och höjdskillnader. Därefter kan man bland annat spara uppgifterna på
sitt eget konto och jämföra mellan olika åk samt mellan olika
motorcyklar man kört. Eller dela data från åkturerna på sociala
medier samt med andra MyRide-användare.

- Det här är ett grymt spännande projekt! Vi använder smart teknik så
att du kan få ut ännu mer av din motorcykelåkning, och den data som
samlas in hjälper dig att förbättra din körteknik. På detta sätt ger
vi vardagsåkaren samma möjligheter till analys och utveckling som
proffsen har på racingbanorna, säger Maria Ågren, projektledare på
HiQ.

Utvecklingen av konceptet och designen är ett gemensamt arbete mellan
Yamaha Motor Europe och HiQ. Därefter har HiQs uppdrag bestått av två
delar. Dels att utveckla apparna och systemlösningen samt integrera
dem med backend-systemen. Och dels att ta fram lanseringskampanjen
bestående av koncept, film, display och PR-material. Projektet är ett
exempel på samarbeten där HiQ går in som helhetsleverantör av
strategi, idé, utveckling och kommunikation.

- Vi valde HiQ på grund av att de är en pålitlig partner som kan
hjälpa oss bygga den här fantastiska appen, relevant för alla
motorcykelentusiaster. Från HiQs team har vi mött stort engagemang
och entusiasm, vilket tydligt har bidragit till att vi kunnat hålla
vårt kundlöfte; att överträffa förväntningar på alla plan, säger
Antoni Orpinell, Department Manager Digital Marketing & CRM på Yamaha
Motor Europe.

- Samarbetet med Yamaha Motor Europe visar hur vi kombinerar vår
kunskap runt affär, teknik och människor med vår förmåga att sköta
kommunikation runt lanseringar, säger Patrik Sahlsten, vVD &
affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är gratis och finns tillgänglig både för Apple- och
Android-telefoner.

För mer information, kontakta gärna:
Erik Ridman, kommunikationschef HiQ, tfn: 070-750 80 60, e-post:
erik.ridman@hiq.se

Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef HiQ Göteborg, tfn:
070-183 91 30, e-post: patrik.sahlsten@hiq.se

HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors
liv med teknik, design och kommunikation. Vi är en given partner till
alla som vill skapa resultat som gör skillnad i en digitaliserad
värld. HiQ har över 1600 specialister och finns i sex länder. Bolaget
grundades 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer
information och inspiration, besök www.hiq.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/hiq-international/r/yamaha-motor-europe-valjer...
http://mb.cision.com/Main/450/2594827/894246.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.