Du är här

2013-08-02

H&M: Credit Suisse inte imponerade av e-handelsvillkor i USA

(SIX) Klädkedjan H&M:s villkor för den nyligen öppnade
e-handeln i USA imponerar inte på Credit Suisses analytiker, som
har svårt att se att satsningen kommer göra någon materiell
skillnad på bolagets försäljning i USA.

Det framgår av en analys daterad den 1 augusti.

Bortsett från en inledande kampanj med fri frakt kommer en
normal leverans att kosta 5,95 dollar med en leveranstid på 4
till 7 dagar. För närvarande finns ingen möjlighet att hämta
eller lämna varor i butik.

Villkoren uppges av analyshuset i stort sett vara i linje med
flera av konkurrenterna i USA, men klart annorlunda än Inditex
och Asos. Inditex har genom Zara fri leverans och fria returer
på standardleveranser med en leveranstid på 2-4 dagar och
expressleveranser inom 1-2 dagar för 9,95 dollar. Asos har,
liksom många andra onlinemärken, fri frakt och fria returer.

Givet att H&M:s genomsnittskund handlar för 25-30 dollar är
det inte ett billigt alternativ, samtidigt som bolaget med sina
268 butiker i USA börja bli väldistribuerat.

Ser man till den jämförbara försäljningen, är den amerikanska
verksamheten redan i hyfsad form. Nyckeln för H&M är i stället
att vända på sin långtgående negativa trend för den jämförbara
försäljningen i Västeuropa, där dess e-handel är väletablerad,
säger banken.

Credit Suisse har fortsatt rekommendationen underperform för
H&M med en riktkurs på 175 kronor.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.