Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2013-08-02

H&M: Credit Suisse inte imponerade av e-handelsvillkor i USA

(SIX) Klädkedjan H&M:s villkor för den nyligen öppnade
e-handeln i USA imponerar inte på Credit Suisses analytiker, som
har svårt att se att satsningen kommer göra någon materiell
skillnad på bolagets försäljning i USA.

Det framgår av en analys daterad den 1 augusti.

Bortsett från en inledande kampanj med fri frakt kommer en
normal leverans att kosta 5,95 dollar med en leveranstid på 4
till 7 dagar. För närvarande finns ingen möjlighet att hämta
eller lämna varor i butik.

Villkoren uppges av analyshuset i stort sett vara i linje med
flera av konkurrenterna i USA, men klart annorlunda än Inditex
och Asos. Inditex har genom Zara fri leverans och fria returer
på standardleveranser med en leveranstid på 2-4 dagar och
expressleveranser inom 1-2 dagar för 9,95 dollar. Asos har,
liksom många andra onlinemärken, fri frakt och fria returer.

Givet att H&M:s genomsnittskund handlar för 25-30 dollar är
det inte ett billigt alternativ, samtidigt som bolaget med sina
268 butiker i USA börja bli väldistribuerat.

Ser man till den jämförbara försäljningen, är den amerikanska
verksamheten redan i hyfsad form. Nyckeln för H&M är i stället
att vända på sin långtgående negativa trend för den jämförbara
försäljningen i Västeuropa, där dess e-handel är väletablerad,
säger banken.

Credit Suisse har fortsatt rekommendationen underperform för
H&M med en riktkurs på 175 kronor.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare TIC