Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-27

H&M: FÖRSÄLJNINGSTAPP USA 3 KV INTE BARA LOGISTIKPROBLEM - VD

STOCKHOLM (Direkt) Att H&M:s försäljning i USA sjönk rejält i det tredje
kvartalet beror dels på logistikproblem, men det synliggör även behovet av
att modernisera många av H&M-butikerna i landet.

H&M:s försäljning i USA sjönk med 10 procent i lokal valuta i det tredje
kvartalet. Samtidigt ökade antalet butiker med drygt 2 procent. USA är ett av
de länder där H&M sagt att försäljningen blivit lidande på grund av problem
kopplade till införandet av nytt logistiksystem.

"Vi har en stark position i USA men den jämförbara utvecklingen är inte bra.
Beror det bara på logistikproblemen? Nej. Det finns lite annat att ta tag i
också. Vi behöver bli ännu bättre, framför allt presentationen i de fysiska
butikerna, se till att butikerna är ännu mer inspirerande och att vi har en
kollektion som är ännu mer anpassad till den amerikanska kunden", säger H&M:s
vd Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:

"USA är en marknad som kommit ganska långt i skiftet till online och vår
onlineaffär går bra. Men det är ett större skifte där än vad vi sett på många
andra marknader och vi har många butiker i USA".

H&M redogör inte för hur många USA-butiker som bedöms ligga på "fel ställe"
och som därför kan bli aktuella för stängning. Hittills i år har H&M öppnat
31 nya butiker i USA och stängt åtta.

"Många ankarhyresgäster i stora köpcenter som haft det tufft drar sig ur och
då går trafiken i köpcentren ner. USA är en marknad som är klart påverkad och
det påverkar många av våra lägen också. Så vi jobbar aktivt med portföljen i
USA", säger Karl-Johan Persson.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.