Du är här

2013-01-25

H&M: Hårdnande konkurrens och skakig ekonomi gör det tufft - FT

(SIX) Klädkedjan H&M verkar under en hårdnande konkurrens och
skakiga globala ekonomiska förhållanden, vilket gör det tufft
och innebär att bolaget står inför ett antal utmaningar, skriver
Financial Times på sin hemsida.

I vissa aspekter bedömer Financial Times att H&M är mindre
lättrörliga än den spanska marknadsledaren Inditex, som bland
annat driver klädkedjan Zara. Tidningen uppger vidare att H&M
måste anta utmaningen inom tre områden; geografiskt,
teknologiskt och kreativt.

Kina, som ensamt väntas svara för 30 procent av den globala
modeförsäljningen så snart som 2017, har aldrig varit så viktig
för att ta en större marknadsandel i Östasien.

Tokyonoterade Uniqlo växer snabbt i Kina, snabbare än H&M,
och har satt riktningen mot att bli den ledande
klädesåterförsäljaren vid 2020.

H&M:s teknologiska utmaning avser förmågan att leverera en
onlineservice av toppkvalitet för sina kunder. I Europa finns
internetförsäljning hos H&M i åtta länder och utvecklas bra, men
lanseringen i USA senarelades i september 2012 för andra gången
samma år. För att vara uppriktig fick Inditex en ännu
långsammare start kring onlineserviceförsäljningen, skriver
Financial Times men nu accelererar Inditex snabbt.
Flaggskeppsmärket Zara finns online i Kina och
internetförsäljningen i Kanada väntas inledas under de
nästkommande månaderna.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.