Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-06

H&M: Långsiktiga investeringar ökade med 100 Mkr under 1 kv

(SIX) H&M fortsätter att göra långsiktiga investeringar i bland
annat it, online, nya varumärken och utökning av produktsortiment.
Klädjätten har sedan tidigare uppgett att kostnaderna ska öka med 600
under räkenskapsåret, jämfört med i fjol. Av dessa 600 miljoner
kronorna i kostnadsökningar togs 100 miljoner kronor i första
kvartalet.

Det framgår av dagens delårsrapport.

Resterande kostnadsökning kommer att fördelas olika under årets
resterande kvartal, uppger bolaget vidare.

Investeringarna går delvis till nya butiker och
marknadsintroduktioner, och första kvartalet är enligt bolagets
IR-ansvarige Nils Vinge "ett litet kvartal för butiksöppningar". Det
sade han under telefonkonferensen som följde rapportsläppet.

Under första kvartalet öppnade koncernen 59 butiker (50) och
stängde 13 butiker (10) , vilket gav ett nettotillskott om 46 nya
butiker (40).

Anna Sundström, 08 5861 6376
mailto:anna.sundstrom@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.