Du är här

2013-01-30

H&M: Monki och Weekday i rätt riktning men ej på rätt nivå - VD

(SIX) H&M:s varumärken Monki och Weekday har inte riktigt
kommit upp till den nivå som klädkedjan hade önskat medan Cos
presterar på en nivå över klädkedjans högt ställda
förväntningar.

"Det går åt rätt håll och vi tror väldigt mycket på dem
(Monki och Weekday SIX anm) och ett kvitto på det är att vi
fortsätter att expandera och öppna upp på nya marknader. Men Cos
befinner sig i en fas där vi känner att det är högt över våra
förväntningar och känner att där kan vi verkligen gasa på",
säger H&M:s vd Karl-Johan Persson till SIX News.

H&M-chefen framhåller att de inte är missnöjda med Monki och
Weekday, men att de håller igen något på expansionen i
förhållande till Cos.

"En del är kopplat till det ekonomiska läget. Det har varit
en svagare utveckling. Sedan har det varit en väldigt intensiv
integrations- och expansionsperiod för Monki och Weekday.
Ledningen har delat sin tid mellan Monki och Weekday, men nu
delar vi på Monki och Weekday och har var sin separat ledning
för att få full fokus på det", säger Karl-Johan Persson.

Under 2012/2013 planerar H&M ett nettotillskott om cirka 325
nya butiker. Flest butiker fördelat på länder väntas komma att
öppnas i Kina följt av USA.

"H&M står såklart för den stora delen (av butiksöppningarna
SIX anm), sedan kommer Cos på en andra plats. Vi expanderar
också med Monki, Weekday och Cheap Monday och & Other Stories.
Men med Monki och Weekday i en lite försiktigare takt. & Other
Stories är ju precis nystartat så det blir någonstans 8 till 10
butiker år ett", säger Karl-Johan Persson.

H&M planerar även för tre större satsningar under året,
vilket de kommer att återkomma till för mer information under
året, men ännu så länge avslöjas inga detaljer i satsningarna på
grund av konkurrensskäl.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.