Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-01-30

H&M: RAPPORTFOKUS EXPANSIONSMÅL, MARGINALTREND - ANALYT (OMS)

(Skickades första gången den 24/1)

STOCKHOLM (Direkt) Ett antal frågor ligger och bubblar inför H&M
bokslutskommuniké. Klädjätten har petats ner från förstaplatsen som
Stockholmsbörsens största bolag och den rejält pressade aktiekursen ligger nu
på samma nivå som sommaren 2013.

För just det fjärde kvartalet (september-november) väntas negativa
vädereffekter och en tuff priskonkurrens ha vägt på H&M:s bruttomarginal.

"Den sedan tidigare meddelade försäljningen var svag, vi räknar med en nedgång
i jämförbara butiker på 3 procent, i ett fjärde kvartal som började med
ogynnsamt varmt väder och slutade med en period med intensiva kunderbjudanden
runt Black Friday och Cyber Monday", skriver Handelsbanken Capital Markets
inför rapporten.
Viktiga punkter inför rapporten:
* Kvartalets bruttomarginal väntas enligt SME Direkts sammanställning av 26
analytikers prognoser ha backat till 56,5 procent (57,5). Rörelsevinsten spås
ha sjunkit till 6,9 miljarder kronor (7,1).
* Behålls butiksexpansionsmålet? Redan sommaren 2015 började H&M prata om att
målet att öka antalet butiker med 10-15 procent per år var trubbigt, bland
annat mot bakgrund av den växande onlineexpansionen. Kanske är det dags att
överge strategin med en oförminskad expansionstakt samtidigt som e-handeln
vinner mark på bekostnad av fysiska butiker.

Ett alternativ skulle vara ett mål för den totala försäljningsökningen, men
exempelvis RBC Capital Markets tror på en sänkning av butiksmålet.
* Till det ursprungliga H&M har på senare år adderats varumärken som
COS,&Other Stories och Home. H&M har flaggat för att ett eller två nya
varumärken ligger i pipeline för lansering under 2017. Mer information bör
komma i bokslutskommunikén.
* Butiks- och onlineexpansion. H&M har hittills flaggat för fem nya
butiksmarknader under 2017: Colombia, Island, Kazakstan, Georgien och
Vietnam. H&M driver e-handel på 35 av bolagets 64 marknader och budskapet för
2017 är så här långt att det planeras för "en fortsatt snabb utrullning".
Kanske står några länder på det södra halvklotet på tur så som Australien och
Sydafrika?
* Tror H&M fortfarande att trenden med en sjunkande rörelsemarginal ska
brytas? För sex år sedan levererade H&M en helårsmarginal på 22,7 procent och
analytikernas estimat för den tolvmånadersperiod som nu ska redovisas,
december 2015 till november 2016, ligger på 12,2 procent. Marknadens
förväntansbild för 2016/2017 är en rörelsemarginal på 12,4 procent. I slutet
av september sade vd Karl-Johan Persson att H&M troligen kommer att nå en
högre rörelsemarginal 2016/2017 än under 2015/2016.
* För innevarande verksamhetsår har H&M redovisat en decemberförsäljning på
plus 6 procent, vilket var under förväntan. Enligt tradition bör bokslutet
innehålla en januarisiffra och här ligger förhandstipsen på plus 10 procent,
enligt SME Direkt.
Rapporten väntas tisdagen den 31 januari klockan 8.00 och följs av en
presskonferens klockan 9.30.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.