Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-01-31

H&M: SER BRA EXPANSIONSTAKT HOME, SPORTBUTIKSFRÅGAN LEVER - VD

STOCKHOLM (Direkt) Av H&M:s alla koncept blir det H&M Home som först tar
steget till att öppna egna fristående butiker. Fristående sportbutiker är
fortfarande på agendan även om det inte blir verklighet under de kommande
åren.

H&M Home lanserades 2009 och har genom åren växt online och genom så kallade
"shop in shops", Home-avdelningar i eller i anslutning till en befintligt
H&M-butik. Nu står det klart att steget till helt fristående Home-butiker tas
med lanseringsstart nästa år.

"Just nu jobbar vi med att ta fram ett koncept för hur butikerna ska se ut. Vi
har en ny person som är ansvarig för Home och så ska vi lansera det under
2018", sade vd Karl-Johan Persson på tisdagens rapportpresentation.

H&M har dock "tjuvstartat" med en butik som ligger vid Åhléns på
Drottninggatan i Stockholm.

"Det är en ny inredning, ett litet test som började som en pop up och som har
fått ett fantastiskt mottagande. Lite med det som kvitto, och med den fina
utvecklingen vi haft i de shop in shops vi har, så har vi känt att det finns
en jättestor potential", säger vd:n till Nyhetsbyrån Direkt.

Eftersom H&M drivit Home-konceptet i många år ser man en potential till en
lite snabbare utrullning jämfört med ett helt nytt varumärke.

"Ja, det gör vi också. Vi kommer att ha en bra expansionstakt under många år,
men ta det i en takt som vi känner oss trygga med", säger Karl-Johan Persson
utan att precisera sig.

För H&M Home är cirka 50 nya H&M Home-avdelningar planerade under 2017. H&M
Home finns idag på drygt 40 marknader i totalt 269 H&M-butiker.

H&M har de senaste åren utökat sitt sportsortiment och under resans gång har
frågan om fristående sportbutiker aktualiserats. Var hamnar den frågan nu i
och med beskedet om Home?

"Vi måste alltid prioritera. Vi har väldigt många spännande initiativ som vi
tror väldigt mycket på. Sport är ett av dem, men nu börjar vi med Home. Jag
tror att Sport kommer att komma i framtiden, men det är ingenting som vi har
på gång för 2017 eller 2018", säger Karl-Johan Persson.

Frågan om fristående butiker har även väckts för H&M Beauty och bolagets
skosatsning.

"Det är en möjlighet och något vi utvärderar. Det är spännande områden som vi
diskuterar, men ingenting är spikat", säger vd:n.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.