Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-20

HÖVDING: TILLVÄXTEN SKA ÅTERVÄNDA NÄR HÖVDING 3.0 INFASAD - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Övergången från Hövding version 2.0 till 3.0
sänkte bolagets tillväxt i det andra kvartalet och den kommer att påverka
tillväxten även i det tredje kvartalet. Men när nästa generation Hövding väl
är lanserad ska tillväxten tillbaka till de gamla nivåerna - minst.

Det säger Hövdings vd Fredrik Carling till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen.

För helåret 2018 blev tillväxten för Hövding 63 procent och i det första
kvartalet 2019 var den hela 139 procent. Men i det andra kvartalet bromsade
försäljningsökningen in och stannade på, i sammanhanget, modesta 12 procent.
Aktiemarknaden reagerade negativ på rapporten och aktien föll kraftigt i den
inledande handeln.

Är inbromsningen i tillväxten enbart knuten till övergången från Hövding 2.0
till 3.0, eller är det också en avmattning i marknadsefterfrågan vi ser?

"Vi har haft större efterfrågan än vi har valt att producera mot, och det är
för att vi inte vill sitta i en övergång med lager eller en marknadssituation
där det reas ut gamla Hövdingar", säger Fredrik Carling som konstaterar att
det är en stor omställning för ett enproduktsbolag att gå från en version
till nästa.

Hur k ommer övergången att påverka det tredje kvartalet?

"Vi ger inte prognoser på framtida kvartal, men det är tydligt att
omsättningsmässigt så kommer även kvartal tre att påverkas av infasningen.
Med tanke på att vi här nu i juli och i början av augusti har legat kort på
lager med 2.0 och ännu inte har lanserat 3.0, så det finns en effekt
försäljningsmässigt", säger Fredrik Carling.

Var räknar ni med att tillväxten kommer att ligga när den nya produkten är
fullt ut infasad?

"Vi ligger fast med den målsättning som är kommunicerad, att vi ska överstiga
250 miljoner kronor i omsättning för helåret 2020, och för att den ska nås så
ska vi tillbaka på tillväxt som vi har sett tidigare och kanske snäppet över.
Det är så som vi fortfarande planerar för och tillväxten som vi ser
internationellt backar upp den tidigare svenska och danska omsättningen, så
har vi ingen anledning att backa från den målsättningen".

Ett förbättringsområde är bruttomarginalen, men trots det väljer ni att inte
höja priset på Hövding 3 ?

"Det finns olika sätt att höja bruttomarginalen utan att höja priset mot
konsument. Vi menar att vi kommer att kunna hålla en bra marginal, och öka
marginalmässigt, utan att nödvändigtvis öka priset mot konsument."

Men vad är motivet till att inte passa på att höja priset i samband med
lansering av en förbättrad produkt?

"Det är en fin balans, och vi lägger in mer värde i den här produkten jämfört
med 2.0. Men vi känner att den bästa nivån, där vi når så många som möjligt
samtidigt som vi bygger ett lönsamt bolag ligger på den prisnivå vi har i
dag. Snarare hoppas vi kunna övertyga fler cyklister om att den är värd sin
peng. Det finns också en priströskel vid 2.995 kronor, eller 299 euro, och
jag tror att vi adresserar en mindre marknad totalt sett om vi går över den
nivån", säger Fredrik Carling till Direkt.

Hövdings aktie föll över 17 procent i den inledande handeln på tisdagen men
återhämtade sig senare på förmiddagen och var strax före lunch ner 6,9
procent. Hittills i år är aktien upp nära 106 procent.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.