Du är här

2017-05-29

HUBBR: STORKUNDERS SENA BETALNINGAR GAV REVISORSANMÄRKNING (NY)

(Tillägg: i femte stycket, närmare specifikation om kundexempel)

STOCKHOLM (Direkt) First North-listade Hubbrs revisorsanmärkning på sen
inbetalning av skatt och avgifter, något som framgår av den på måndagen
publicerade årsredovisningen, är en följd av storkunder som valde att betala
sina fakturor från Hubbr sent och därmed brist på likviditet till sagda
utgifter.

Det säger vd Christian Paulsson till Nyhetsbyrån Direkt efter att revisorn har
anmärkt "på att avdragen skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt vid flera
tillfällen inte betalats i rätt tid."

Hubbr säljer exempelvis telefonabonnemang åt Telia i sin största verksamhet
callcenter, en bransch där rörelsemarginalerna typiskt sett är tunna.

För Hubbrs del landade intäkterna på 102 miljoner kronor i fjol, medan
rörelseresultatet blev -12,7 miljoner.

"Många av de här större företagen [han nämner Telia och Telge Energi som
exempel på storkunder, men påpekar sedan att de bolagen därför inte
nödvändigtvis är exempel på kunder som är sena med betalningar] har en
förmåga att inte betala på 30 dagar, och kanske inte 60 dagar, utan ibland
ännu längre. Men vi betalar löner, och skatt och moms ska ut den första i
månaden", säger han och beskriver hur pressade villkoren för det
jämförelsevis lilla Hubbr stundtals är.

"Jag är för så som de har i Frankrike: lagstadgade förfallofrister vad gäller
stora bolags förhållande till små", säger han också, och tillägger att
eventuella förseningsavgifter var av för Hubbrs totala resultat marginell
omfattning.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.