Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-13

HUI: LÅGPRISHANDEL VÄXER LIKA SNABBT SOM E-HANDEL

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handeln växer så det knakar och står för en
allt större del av den totala detaljhandeln. Det finns dock även en sektor i
den fysiska butikshandeln som växer lika snabbt - lågprishandeln.

Det säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln. Vi ser att lågprisaktörer tar
allt större utrymme i olika handelsområden. Ett exempel här i Stockholm är
att Rusta öppnat butik bredvid NK - varandras motpoler. Det finns absolut ett
sug efter lågpris", säger han.

Han påpekar att man ser en stark ökning för detta segment även i andra länder
och menar att en förklaring är att detta är något som handeln bemästrar bra.

"Budgethandeln klarar sig mot det digitala. Det kommer alltid att vara
billigare att ställa in en lastpall i en butik och låta kunden göra jobbet än
att ha e-handel där någon ska leverera varorna", säger han.

Att Sverige nu går mot en lågkonjunktur lär dessutom gynna sektorn, med ett
ökat prisfokus hos konsumenterna.

"Vi har också större inkomstskillnader än tidigare och det finns en grupp som
verkligen kommer att jaga lågprisprodukter", säger Jonas Arnberg.

Sverige har dessutom jämfört med andra länder en relativt liten marknadsandel
för lågprisbutiker.

"Vi kommer fortsätta se en stark tillväxt för lågprishandeln", bedömer Jonas
Arnberg.

De som drabbas av den utvecklingen är den traditionella butikskedjan.

"Lågprisaktörerna plockar vissa delar, som tvättmedel och schampo, medan
e-handelsaktörerna tar andra delar, som apoteksvaror. Framöver kan tiden vara
förbi när man åkte till en butik för att köpa allt och var beredd att åka
långt för att göra det. Den traditionella kedjan, mellansegmentet, har här en
jätteutmaning. Det är inget som händer nu, men på sikt kan dagligvaruhandeln
reduceras till rena livsmedelsbutiker", säger han.

Jonas Arnberg noterar att lågpristrenden syns även i dagligvaruhandeln, där
det i dag endast är lågprisaktörer som Lidl och Willys som nettoöppnar
butiker.

"De traditionella butikerna stänger i stället butiker. Det är något som sker
här", säger han.

---------------------------------------
Johan Bahlenberg +46 8 5191 7935

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.