Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-13

HUI-PROGNOS: DETALJHANDEL +3,0% I DECEMBER (NY)

(tillägg: från stycke sex)

STOCKHOLM (Direkt) HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att
omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0
procent, jämfört med i december 2018, mätt i löpande priser. Förra året var
ökningen endast 0,1 procent.

Det framgår av en rapport inför julhandeln, som presenterades på onsdagen.

Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas
öka med 2,5 procent.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,8
miljarder kronor i årets decemberhandel.

"Konjunkturen mattas av och konsumtionskritiken blir allt mer intensiv.
Grunden för konsumtionen är dock god. Bostadsmarknaden har stabiliserats,
Black Friday hamnar också till stor del i december i år och det är en svag
jämförelseperiod 2018", sade HUI Researchs vd Jonas Arnberg vid en
pressträff.

Julhandeln i år får också en skjuts av en gynnsam kalender med många lediga
dagar och en ökad befolkning. En öppen fråga är om handeln blir en vinnare om
fler väljer att stanna hemma på grund av miljöskäl.

Erik Bergh, analytiker vid HUI Research, noterade att det var en väldigt svag
decemberutveckling i fjol, till stor del beroende på att mycket av
julförsäljningen togs av Black Friday i november.

"Black Friday tar allt mer av julförsäljningen", sade han.

Tittar man på november och december sammantaget såg försäljningen i fjol
betydligt starkare ut, +2,0 procent från motsvarande period 2017.

I år väntas dock inte försäljningen under Black Friday öka lika kraftigt som
det gjort de senaste år, då försäljningen i stort sett fördubblats varje år.

"Det kommer absolut inte att bli en fördubbling i år. Handlarna ser nu över
sin Black Friday-strategi", sade Jonas Arnberg.

Vad gäller hot mot julhandeln handlar det mycket om den vikande konjunkturen,
där hushållen blivit mer pessimistiska under det senaste året. Mer omfattande
varsel och oro kring arbetsmarknaden är en viktig riskfaktor. Fler digitala
produkter, som säljs av andra aktörer, och ett ökat fokus på hållbarhet är
andra hot mot handeln.

"Vi ser dock ingen effekt i siffrorna av ett ökat hållbarhetstänk", sade Erik
Bergh.

Den tillväxt som finns i handeln sker nu helt uteslutande på nätet, en trend
som HUI Research väntar håller i sig framöver då många branscher fortsatt har
en liten andel e-handel.

"Det är om man är med på nätet som man har den tillväxt vi spår för
sällanköpshandeln", sade Jonas Arnberg.

---------------------------------------
Johan Bahlenberg +46 8 5191 7935

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.