Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-02-09

Husqvarna AB: Ambitiösa klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative

Husqvarna Group är världens första skogs- och trädgårdsföretag samt
det första svenska börsbolaget som får sina klimatmål godkända av
Science Based Targets Initiative.

Science Based Targets Initiative hjälper företag att sätta ambitiösa
mål för att minska CO2 utsläppen för att hålla den globala
temperaturökningen under 2°C, ett mål som sattes i Parisavtalet om
klimatförändringar 2015. Science Based Targets Initiative är ett
samarbete mellan Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact, CDP
och World Resources Institute (WRI).

Koncernen har satt som mål att till 2020 minska CO2-utsläppen med 10
procent, mätt som intensitet, genom hela värdekedjan. De absoluta
CO2-utsläppen ska minskas med 33 procent till 2035, med basår 2015.

"Våra mål är ambitiösa, mätbara och nu även godkända av en oberoende
organisation. Våra klimatmål syftar till att minska våra utsläpp
genom värdekedjan - från våra leverantörer till användningen av våra
produkter. Att förverkliga dessa mål stärker inte bara vår affär, det
levererar även ett värde till våra anställda, kunder och investerare.
Att sätta mål och få dem godkända av Science Based Targets, visar att
vi på allvar vill bidra till en fossilfri framtid, säger Kai Wärn, VD
och koncernchef, Husqvarna Group.

Lila Karbassi, Chief, Programmes, UN Global Compact, en av Science
Based Targets samarbetspartners säger:

"Husqvarna Group ser det som en möjlighet -men också nödvändigt- att
vara en del av den förändring som måste ske till ett samhälle med
lägre utsläpp. Genom att de nu fått sina ambitiösa mål godkända, har
de en väldefinierad väg till att minska sina utsläpp, vilket kommer
att hjälpa dem att säkra deras tillväxt. Andra företag som har satt
miljömål har sett fördelar som ökad innovation, stärkt förtroende
från investerare samt förbättrad lönsamhet och konkurrenskraft. Vi
uppmuntrar andra företag att följa Husqvarna Group."

Husqvarna Group ska minska CO2-utsläpp genom värdekedjan inom följande
områden:

Produktanvändning

· Skifta från bensin till batteridrivna produkter
· Innovativa lösningar som förbättrar bensindrivna produkter

Transport

· Produktion nära kunden och direkt distribution
· Optimera förpackningar för att effektivisera transporter

Tillverkning

· Ökad energieffektivitet i produktionen genom optimerade
arbetsmetoder och processer

· Användning av förnyelsebar el och/eller energi genererad från
solpaneler

Inköp

· Samarbete med de 150 största leverantörerna för att påverka genom
värdekedjan

För mer information:
Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager
Phone: +46 8 738 90 80
Email: asa.larsson@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för
skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat
motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer.
Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och
världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och
stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under
varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater,
Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till
konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder.
Nettoomsättningen 2015 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen
har över 13 000 medarbetare i 40 länder.

Science Based Target Initiative
www.sciencebasedtargets.org

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/husqvarna-ab/r/ambitiosa-klimatmal-godkanda-av...
http://mb.cision.com/Main/996/2184037/625961.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.