Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-12

Husqvarna AB: Husqvarna Group lanserar nästa fas av Sustainovate med ett starkt fokus på Carbon, Circular och People

Efter fem års framgångsrikt arbete med att integrera hållbarhet
djupare i verksamheten genom Sustainovate, vårt hållbarhetsramverk,
påbörjas nu nästa fas. Med Sustainovate 2025 sätter vi en tydlig
ambition att leda vår bransch i skiftet till en resurssmart ekonomi.

- Vi har gjort stora framsteg, särskilt när det gäller att minska våra
absoluta koldioxidutsläpp där vi har uppnått 25 procent minskning
sedan 2015. Men vi kan inte nöja oss med det. Vi måste öka takten i
vårt arbete för att bidra till att lösa samhällets brådskande
hållbarhetsutmaningar. Det är därför vi lanserar Sustainovate 2025. I
denna fas strävar vi efter att skapa innovativa produkter och
tjänster som passar in i framtiden - med radikala förbättringar i
effektivitet och smartare resursanvändning, säger Kai Wärn, VD och
koncernchef för Husqvarna Group.

Sustainovate 2025 är vår plan för att driva omställningen av vår
bransch genom tre möjligheter - carbon, circular och people - var och
en med ambitioner för vad vi vill uppnå och nya mål till 2025 som ska
hjälpa oss att mäta framstegen:

Carbon Att driva omställningen till koldioxidsnåla lösningar.
Till 2025 ska vi minska våra absoluta koldioxidutsläpp med 35 procent
i hela värdekedjan. Detta speglar åtagandet att minska vår beskärda
del av koldioxidutsläppen i linje med samhällets mål om att begränsa
den globala temperaturökningen till 1,5 grader.

Circular: Att tänka om och omforma för en resurssmart kundupplevelse
Till 2025 ska vi lansera 50 cirkulära innovationer

People: Att inspirera till åtgärder som gör skillnad på lång sikt
Till 2025 ska vi möjliggöra att 5 miljoner kunder och kollegor att
göra hållbara val

Husqvarna Group har en gedigen erfarenhet av att visa på affärsnyttan
med hållbarhet. Som redovisat i vår hållbarhetsrapport, har vi
bevisat att det är möjligt att bryta sambandet mellan tillväxt och
högre utsläpp. De senaste fyra åren har vi minskat våra absoluta
koldioxidutsläpp med 25 procent samtidigt som omsättningen ökade med
17 procent. Det har, till stor del åstadkommits av övergången till
batteridrivna produkter och robotteknik.

För mer information, kontakta
Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager, +46 700 032 333,
asa.larsson@husqvarnagroup.com

Om Sustainovate
Sustainovate är Husqvarna Groups strategiska plan för att leda
övergången till en hållbar omvandling av branschen. Koncernen arbetar
för att ta fram nya, banbrytande lösningar för radikala förbättringar
i energieffektivitet och smartare resursanvändning. Femårsplanen
omfattar tre möjligheter och tillhörande mål till 2025. Denna
målinriktade hållning riktar uppmärksamheten på långsiktigt
värdeskapande och att engagera andra i koncernens hållbarhetsarbete.
För mer information och Sustainovate Progress Report 2019, se
www.husqvarnagroup.com/sustainability

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa
produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers,
robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i
Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning
och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens
produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna,
Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant
Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och
professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2017
uppgick till 39 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000
medarbetare i 40 länder.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/husqvarna-ab/r/husqvarna-group-lanserar-nasta...
https://mb.cision.com/Main/996/3057715/1209956.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.