Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-09-08

Husqvarna AB: Nya finansiella mål och ambition inom hållbarhet presenteras på kapitalmarknadsdag

Idag anordnar Husqvarna Group en kapitalmarknadsdag i Stockholm. Temat
för dagen är "Lönsam tillväxt" och presentationer kommer att hållas
av koncernens VD och koncernchef, CFO samt de fyra divisionscheferna.
Justerade finansiella mål för koncernen som ska gälla de kommande
åren samt Husqvarna Groups ambition inom hållbarhet presenteras.

"Under de senaste åren har koncernens huvudfokus varit att förbättra
rörelsemarginalen. I juni 2016 hade marginalen ökat till 8,6% på
rullande 12-månaders basis, jämfört med 5,3% för helåret 2013.
Ökningen har skett främst genom minskade produktkostnader och minskad
komplexitet samt en förbättrad produktmix genom att sätta fokus på
kärnvarumärken och produkter där koncernen har ledande positioner.
Som ett led i strategin och de prioriteringar som presenterades vid
kapitalmarknadsdagen 2014 tar vi nu nästa steg, vilket är att lägga
större vikt vid lönsam tillväxt", säger Kai Wärn, VD och koncernchef.

Divisionerna Husqvarna, Gardena och Construction presterar väl över
koncernens rörelsemarginalmål och kommer därmed ha organisk tillväxt
på dagordningen i sina respektive affärsplaner för de kommande åren.
För divisionen Consumer Brands kvarstår fokus fortfarande på att
vända den finansiella utvecklingen främst genom kostnads- och
effektivitetsåtgärder, i kombination med en förbättrad
försäljningsmix för att nå 5% rörelsemarginal till 2018.

"Med fokus på lönsam tillväxt menar vi att vi ska expandera vår
verksamhet genom; en omsättningstillväxt som ska överstiga branschens
genomsnittliga tillväxt med 1-2 procentenheter, med en kontinuerlig
förbättring av rörelsemarginalen, samt på ett kapitaleffektivt sätt.
Genom dessa tre hörnstenar ska vi öka värdet av bolaget och vi har
anpassat våra mål för att återspegla detta. Den slutkunds- och
varumärkesorienterade organisation som introducerades 2015 har
levererat önskat resultat i flera dimensioner. Vi ser en högre grad
av fokus på slutkunden och en ännu starkare entreprenörsanda i
koncernen i kombination med delaktighet, ansvar och stärkt
affärsmannaskap. Tillsammans med hållbarhet är de alla viktiga
komponenter när vi tar nästa steg i vår strävan att nå
marknadsledarskap år 2020", fortsätter Kai.

Koncernens finansiella mål, i genomsnitt för de kommande åren och
gällande

från och med 2017:
· Mellan 3 till 5% årlig nettoomsättningstillväxt. (Nytt mål)
Koncernen har som mål att växa 1-2 procentenheter snabbare än den
långsiktiga årliga marknadstillväxten på 2-3 %. Målet exkluderar
divisionen Consumer Brands som fortsätter att ha marginalförbättring
som högsta prioritet.

· Rörelsemarginalen ska uppgå till minst 10%.
· Det operativa rörelsekapitalet i förhållande till
nettoomsättningen ska vara högst 25%.

(Nytt mål)
"Ett innovativt tänkande och kontinuerliga förbättringar inom
hållbarhet kommer stödja vår strävan på vägen mot marknadsledarskap.
Vi är övertygade om att hållbarhet är ett krav för att nå denna
position. Vårt åtagande att följa de globala målen för hållbar
utveckling som en del av Parisavtalet om klimatförändringar är en
konsekvens av detta ställningstagande", fortsätter Kai.

Koncernen har under det senaste året identifierat de fyra viktigaste
utmaningarna inom hållbarhet där koncernen kan göra skillnad:

· Vår koldioxidutmaning - Bryta sambandet mellan tillväxt och
koldioxidutsläpp

· Vår teamutmaning - Erbjuda den bästa arbetsplatsen
· Vår leverantörsutmaning - Inspirera och bygga en bas med hållbara
leverantörer

· Vår utmaning gällande säkerhet - Leda vår bransch gällande
säkerhet i hela värdekedjan

Dessa utmaningar samordnar vi nu med koncernens och divisionernas
affärsplaner och målen implementeras för att säkerställa att
koncernen tar rätt steg mot ett marknadsledarskap.

För ytterligare information kontakta:
08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Denna information har lämnats i enlighet med lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden (VpmL). Informationen lämnades för
offentliggörande 8 september 2016 klockan 08:30.

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för
skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat
motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer.
Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och
världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och
stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under
varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater,
Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till
konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder.
Nettoomsättningen 2015 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen
har över 13 000 medarbetare i 40 länder.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/husqvarna-ab/r/nya-finansiella-mal-och-ambitio...
http://mb.cision.com/Main/996/2075229/559091.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.