Du är här

2013-02-14

Husqvarna: Americas kan höja priser mer än mkn 2013 -tf AO-chef

STOCKHOLM (SIX) Trots 2011 års produktionsstörningar har
Husqvarna lyckats försvara sina marknadsandelar och kunder i
region Americas under 2012. Husqvarna kommer under 2013 att
fokusera på att höja priserna mer än marknaden som helhet som en
del av första vågen i den nya strategiska planen för åren 2013
till 2015. För att få till sådana prisökningar kommer man att
utnyttja sina goda upparbetade relationer till
stormarknadsåterförsäljare, dra nytta av sina
produktinnovationer och fokusera på högmarginalprodukterna.

Det uppger Earl Bennet, tillförordnad chef för Husqvarnas
region Americas, vid Husqvarnas kapitalmarknadsdag i Stockholm
på torsdagen.

Bennet säger vidare att Husqvarna är den enda spelaren på den
amerikanska marknaden som har en stark närvaro hos samtliga
stormarknadsaktörer inom utomhusprodukter; dit Bennet räknar
Home Depot, Sears, Lowes och Walmart.

Husqvarnas försäljningsvolymsandelar från Sears och Lowes är
nu jämnstora då försäljningen till Sears minskat medan den till
Lowes ökat, fortsätter Bennet. Även Husqvarnas försäljningsandel
till fristående handlare har ökat.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.