Du är här

2013-02-14

Husqvarna: Antalet produktplattformar ska ned 20% - produktchef

(SIX) STOCKHOLM (SIX) Husqvarna kommer inom sin
produkthantering och produktutveckling att ha som strategiska
mål för åren 2013-2015 att från år 2013 få ned komplexiteten man
har i sitt nuvarande produktutbud och att sänka
produktkostnaderna.

Det uppger Henric Andersson, chef för Husqvarnas
produkthantering och produktutveckling, vid Husqvarnas
kapitalmarknadsdag i Stockholm på torsdagen.

Antalet produktplattformar ska till slutet av 2015 ha
minskats med cirka 20 procent från tidigare nivå. Sammantaget
väntas åtgärderna ge positiva finansiella effekter främst på
produktkostnaderna och på rörelsekapitalbindningen samtidigt som
de gynnar Husqvarnas produktkvalitét och
produktionsflexibilitet.

Husqvarna minskar antalet plattformar genom konsolidering av
existerande plattformar men också genom att gå ur produktsegment
som bedöms ligga utanför koncernens kärnverksamhet, säger Henric
Andersson vidare.

Andersson beskriver också hur komplexititeten även ska
minskas genom ökad standardisering inom produktorganisationen
och genom ökat införande av modulbaserade produktsystem.

Standardiseringsinslag kommer att ökas genom införande av
fler koncerngemensamma komponenter, mer koncerngemensam
produktutveckling och fler koncerngemensamma
produktionsprocesser. Ökningen av andelen modulbaserade
produktsystem kommer fokuseras på funktionsnivåerna
kund/marknad, prestanda/innovation och operationellt/kostnader.
Produktchefen betonar dock att synliga resultat från pågående
modulsystemprojekt väntas dröja en längre tid.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.