Du är här

2018-07-17

HUSQVARNA: ÅTGÄRDAR CONSUMER BRANDS

STOCKHOLM (Direkt) Husqvarna vidtar åtgärder för att lösa divisionen Consumer
Brands undermåliga resultat, där bolagets närvaro i vissa lågprissegment och
vissa varumärken kommer att upphöra. Som en följd av detta kommer divisionen
Consumer Brands att reduceras i storlek och de återstående delarna att
infogas i divisionerna Husqvarna och Gardena.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Husqvarna Group kommer successivt att lämna produktsegment och varumärken i
lägre prissegment, särskilt bensindrivna gå bakom-gräsklippare och
trädgårdstraktorer. En översyn av anpassningar av koncernens fabriksstruktur
och varumärkesportfölj pågår.

Förändringarna kommer att genomföras i två steg. För säsongen 2019 levererar
Husqvarna Group enligt gjorda kundåtaganden. Den pågående översynen kommer
att resultera i ett ytterligare steg 2020. Koncernens nettoomsättning
reduceras med närmare 2 miljarder kronor år 2019 men åtgärderna har positiv
inverkan på koncernens rörelsemarginal.

Den nordamerikanska delen av Consumer Brands kommer att integreras i
Husqvarnadivisionen och den europeiska och asiatiska delen kommer att uppgå i
Gardenadivisionen.

Förändringarna påbörjas omedelbart och kommer att ha genomförts fullt ut vid
årsskiftet. Den externa finansiella segmentsrapporteringen kommer
följaktligen att ändras från och med 1 januari 2019. Goodwill bedöms inte
påverkas.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.