Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-18

HUSQVARNA: BÄTTRE ORGANISK TILLVÄXT ÄN VÄNTAT - SAMMANFATTNING

STOCKHOLM (Direkt) Husqvarna, som bland annat tillverkar trädgårdsprodukter,
levererade ett rörelseresultat för andra kvartalet 2017 som var i linje med
förväntningarna. Den organiska tillväxten slog förhandstipsen. Vidare
framgick att bolaget inte längre preciserar tidpunkten för när divisionen
Consumer Brands ska nå sitt marginalmål.

På tisdagens Stockholmsbörs backade Husqvarna-aktien på en svag aktiemarknad
generellt. Husqvarna-aktien har gått klart starkare än OMXS30-index hittills
i år.
Här följer en punktvis sammanfattning:
Resultat i linje.
Husqvarnas rörelseresultat blev 2.002 miljoner kronor för det andra kvartalet.
Det var i linje med förväntningarna enligt SME Direkt, som låg på 2.009
miljoner.
Organisk tillväxt över förväntan
. Husqvarnas omsättning summerades till 13.069 miljoner kronor. Här var 12.868
miljoner väntat. Den organiska tillväxten blev 8 procent, vilket var bättre
än väntat (SME-konsensus var 5,6 procent).
Engångsposter i Consumer Brands
. Husqvarna tog engångskostnader inom Consumer Brands från ytterligare
effektiviseringsåtgärder inom produktion och logistik vid anläggningen i
Nashville, på knappt 30 miljoner kronor, som inte ingick i SME Direkts
konsensus. Denna post rapporterar Husqvarna dock inte som jämförelsestörande.

Valutakursförändringar påverkade rörelseresultatet positivt med cirka 120
miljoner kronor.
Långsammare marginalförbättring Consumer Brands
. Den förväntade marginalförbättringen inom Consumer Brand väntas bli
långsammare än tidigare kommunicerat på grund av den utmanande amerikanska
detaljhandelsmarknaden. Husqvarna har tidigare talat om att Consumer ska
kunna nå 5 procents rörelsemarginal 2018. Bolaget har dock påpekat att det
rört sig om ett "stretchmål". Det första halvåret 2017 blev Consumers
rörelsemarginal 2,0 procent.
Gardena +11%.
Försäljningen för division Husqvarna steg valutajusterat med 5 procent, främst
hänförligt Europa och robotgräsklippare och handhållna batteridrivna
produkter. Nettoomsättningen för Gardena ökade valutajusterat med 11 procent.
Försäljningen visade enligt bolaget god tillväxt inom alla produktkategorier,
särskilt för bevattningsprodukter i Centraleuropa.
Pullman och HTC bidrog starkt
. För divisionen Construction var den valutajusterade omsättningsökningen 16
procent, förvärv bidrog med 14 procent. Efterfrågan var fortsatt hög i
Nordamerika. Pullman Ermator som förvärvades i början på året och HTC som
ingår sedan 2 maj, bidrog enligt Husqvarna med en stark utveckling i både
Europa och Nordamerika. Den stenrelaterade verksamheten var fortsatt svag.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.