Du är här

2013-02-14

Husqvarna: Fokus på återförsäljarnätverk i Europa 2013 -AO-chef

STOCKHOLM (SIX) Inom Husqvarnas treårsplan för 2013 till 2015
kommer man under 2013 att i Europa fokusera på
försäljningskanalerna för skogs- och trädgårdsprodukter. Mer
specifikt kommer Husqvarna att vidareutveckla återförsäljarledet
då man vill se en ökande andel försäljning till återförsäljare
samtidigt som man vill få upp rörelsemarginalen inom
återförsäljarkanalerna via ett antal åtgärder.

Det uppger Frida Norrbom Sams, Husqvarnas chef för
försäljning- and service i region EMEA, vid Husqvarnas
kapitalmarknadsdag i Stockholm på torsdagen.

För att öka försäljningsandelen från återförsäljarkanalerna i
Europa kommer Husqvarna fokusera mer mot det professionella
gräsklippnings- och trädgårdssegmentet, omprofilera
butiksexponeringen för produkterna och arbeta med sin
prissättningsmodell mot handlare, med syfte att göra den mer
transperant. Mottagandet för Husqvarnas nya butiksexponering har
setts ge omedelbar försäljningseffekt där den rullats ut i
Europa, säger Norrbom Sams vidare.

Och för att förbättra rörelsemarginalen meddelar Norrbom Sams
att Husqvarna skall samarbeta med återförsäljarna kring
kategoristyrning och butikserbjudandet. Husqvarna skall också
minska kostnaderna för att hantera själva
återförsäljarnätverket.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.