Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-18

HUSQVARNA: LÅNGSAMMARE MARGINALFÖRBÄTTRING CONSUMER,TAR KOSTNAD

STOCKHOLM (Direkt) Den förväntade marginalförbättringen inom Husqvarnas
affärssegment Consumer Brand väntas bli långsammare än tidigare kommunicerat
på grund av den utmanande amerikanska detaljhandelsmarknaden.

Det skriver bolaget i sin delårsrapport.

Husqvarna har tidigare talat om att Consumer ska kunna nå 5 procents
rörelsemarginal 2018. Bolaget har dock påpekat att det rört sig om ett
"stretchmål".

Det första halvåret 2017 blev Consumers rörelsemarginal 2,0 procent.

"Kostnads- och effektivitetsåtgärder fortsatte att påverka positivt men räckte
inte för att motverka effekten av en generellt utmanande och konkurrensutsatt
Nordamerikansk detaljhandelsmarknad, ofördelaktig produkt- och regionmix,
samt engångskostnader relaterade till ytterligare effektiviseringsåtgärder
inom produktion och logistik vid koncernens anläggning i Nashville, Arkansas,
om knappt 30 miljoner kronor", skriver Husqvarna.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.