Du är här

2013-02-14

Husqvarna: Ny treårsstrategi i 2 vågor, 2013 säkras grunden -VD

STOCKHOLM (SIX) Husqvarnas strategiska prioritering är lagd
på tre års sikt och är uppbyggd kring två vågor; en första våg
där man under 2013 skall säkra grunden och en andra våg under
2014-2015 då man fokuserar på att uppnå långsiktiga framgångar.

Det uppger Husqvarnas vd Hans Linnarson i sitt inledande
anförande vid Husqvarnas kapitalmarknadsdag i Stockholm på
torsdagen.

Under 2013 kommer Husqvarna att fokusera på att säkerställa
sin höga kvalitét och tillförlitlighet, säger Linnarsson. Man
kommer att minska produktkostnader och minska komplexiteten i
produktutbudet. Man kommer även att öka organisationens
flexibilitet. Vidare skall Husqvarna fokusera på att fokusera på
att utveckla sina marknadskanaler i USA och Europa.

Därefter i den andra vågen under 2014-2015 kommer Husqvarna
att fortsätta med sitt fokus på produktkostnaderna och
komplexiteten i produktutbudet. Man kommer att säkerställa
starka teknologi- och produktplattformar inom prioriterade
segment, vilket kommer att inkludera förvärvsaktiviteter, "men
på ett kontrollerat sätt", säger Linnarson. Vidare skall
Husqvarna accelerera sin tillväxt på tillväxtmarknaderna och
växa sina Internetkanaler.

Husqvarnas nya strategiska planer kan ställas mot en rad
bakomliggande faktorer. Man har nu mer konservativa utsikter på
medllång sikt, och då speciellt i Europa. Samtidigt kommer
försvarade eller förbättrade marginaler at kräva betydande
kostnads- och kvalitetsfokus. Kortsiktigt fokuserar man på att
säkra grunden för lönsam tillväxt. Pågående omstruktureringar
kommer att komplementeras med riktade förbättringsalternativ.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.