Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-26

HUSQVARNA: ORBIT HANDLAR I FÖRSTA HAND OM TILLVÄXT - LEDNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Husqvarnas förvärv av den amerikanska tillverkaren av bevattningslösningar Orbit som meddelades på tisdagen är bolagets största sedan Gardena köptes 2006. Nu ska Gardenas position i USA skalas upp fort.

Det säger bolagets vd Henric Andersson och Gardenas divisionschef Pär Åström i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Husqvarna noterades på Stockholmsbörsen 2006 när bolaget knoppades av från Electrolux. Senare samma år förvärvades Gardena, med en bred produktportfölj inte minst inom bevattning, för 6,5 miljarder kronor. Gardena hade en stark position i Europa men ett intåg för premiumvarumärket på den amerikanska marknaden är en fråga som funnits med en längre tid. 2014 uppgav dåvarande vd Kai Wärn att geografisk expansion för Gardena till Nordamerika stod högt upp på prioritetslistan, men två år senare hade bolaget skiftat fokus till att utveckla kunderbjudandet på befintliga marknader.

Med köpet av Orbit, som kommer att ingå i divisionen Gardena, är frågan alltså högaktuell igen.

I dag har Gardena en liten position på den amerikanska marknaden men med hjälp av Orbit ska den öka snabbt - men under "ordnade former", säger Gardena-chefen Pär Åström.

"Det viktigaste för oss är att vi bygger rätt marknadsposition för Gardena. Det är viktigare än att vi snabbt får stora volymer så att vi kan få samma premiumposition på den amerikanska marknaden som på den europeiska", säger Per Åström.

Gardena har högre marginaler än gruppen som helhet och stod under förra året för drygt 20 procent av omsättningen men 40 procent av rörelseresultatet. Orbits marginaler är enligt bolaget något lägre än gruppens och kommer med andra ord att innebära en utspädning av marginalen. Men målet är att på sikt få upp Orbits marginal till koncernsnittet.

"Det är klart att det är vår målsättning. Sedan handlar det här i första hand om tillväxt och ge Gardena en position som vi inte har i en stor marknad. Gardena har en väldigt fin marginal och anledningen att vi har det är att vi kommer med innovativa produkter i våra segment och det hoppas vi kunna bidra med också till Orbits varumärke. Med innovation kan man jobba med marginalerna över tid", säger Pär Åström.

När Gardena förvärvades 2006 räknade Husqvarna med kostnadssynergier på omkring 190 miljoner kronor.

Att Gardena fanns på de marknader som Husqvarna fanns på gav också möjligheter till att kapa kostnader inom bland annat försäljningsledet. Så är inte fallet med Gardena och Orbit eftersom Gardena har en väldigt liten försäljning i Nordamerika. Det innebär enligt divisionschefen att synergierna i första hand finns i att kunna skala upp Gardenas försäljning på den amerikanska marknaden och på sikt hitta överlappande punkter i logistik- och inköpskedjan.

"Tillväxt är det stora men det finns två dimensioner - en fördel för Orbit som kan dra nytta av Gardenas innovationsförmåga och en fördel för Gardena som får en plattform att introduceras som ett premiumvarumärke på den amerikanska marknaden", säger Henric Andersson.

Prislappen för Orbit motsvarar ett företagsvärde på 480 miljoner dollar. För det får man en omsättning på 320 miljoner dollar och räknat på 2020-års resultaträkning kommer Orbit att utgöra drygt 6 procent av Husqvarnas totala omsättning och 30 procent av Gardena.

Beträffande prislappen konstaterar Henric Andersson att en marknadsledare alltid kommer med en premie men han tycker att "multipeln är rimlig givet vad vi förvärvar".

Investerarna tycktes hålla med Husqvarna-chefen och vid klockan 13.50 hade aktien handlats upp 3,6 procent.




Författare Direkt-SE