Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-04-21

HUSQVARNA: STÄRKTA MÖJLIGHETER NÅ 10% MARGINAL 2017 - VD

STOCKHOLM (Direkt) Med det första kvartalet i ryggen har Husqvarna stärkt sina
möjligheter att nå en rörelsemarginal på 10 procent 2017. Rörelsemarginalen i
det säsongstarka kvartalet steg till 11,2 procent, mot 10,3 procent första
kvartalet i fjol.

"Det tycker vi är bra och ett tydligt steg på vägen mot målet på 10 procent",
säger vd Kai Wärn till Nyhetsbyrån Direkt.

Ni har tidigare pratat om att ni har en bra chans att nå 10 procent 2017,
senast 2018. Är du beredd att stryka 2018 i den meningen?

"Budskapet är inte förändrat. Men det är klart att det här stärker oss i
möjligheten att kunna nå 10 procent. Men det är mycket som kommer att hända
under de resterande nio månaderna och säsongen har i princip bara startat.
Men det första kvartalet är en bra start och efter det andra kvartalet kan
man göra en relativt kvalificerad bedömning", säger Kai Wärn.

Under det första kvartalet steg den organiska försäljningen med 7 procent i en
positiv utveckling som enligt Husqvarna var mest tydlig i Europa.

"Man ska komma ihåg att det första kvartalet är ett införsäljningskvartal som
visar konfidensen hos våra handelspartners mer än något annat. Den rätt så
gynnsamma vädersituationen i Kontinentaleuropa har hjälp till medan
Nordamerika har varit mer okej med en kall början på mars månad", säger Kai
Wärn.

De tre divisionerna Husqvarna, Gardena och Construction ökade sin omsättning
med 10 procent valutajusterat i det första kvartalet. Ett av bolagets
långsiktiga mål är att de tre divisionerna ska växa med i snitt 3-5 procent
per år de kommande fyra åren. Men samtidigt har bolaget uppgett att de 3-5
procenten bedöms infrias specifikt för 2017.

Med 10 procent i ryggen låter 3-5 procent ganska blygsamt?

"Med den här starten låter det blygsamt, det håller jag med om. Men det (3-5%)
håller fortfarande över tid som en rimlig målsättning", kommenterar vd:n.

Divisionen Consumer Brands valutajusterade försäljning sjönk med 4 procent i
det första kvartalet. Europa visade en ökning medan Nordamerika minskade,
delvis på grund av att en del återförsäljare förändrade sitt inköpsmönster
till just-in-time, vilket har resulterat i senare leveranser. Bolaget ser
dock detta som en periodiseringseffekt och inte en rättvisande bild av året
som helhet.

Budskapet om en försäljningstillväxt för Consumer 2017 med låga ensiffriga tal
står sig därför alltjämt, enligt vd:n.

Divisionen Consumer Brands har även ett "stretchmål" som säger att 5 procents
rörelsemarginal ska nås 2018.

"Starten på året har väl inte gjort det lättare. Men jag vill ändå inte kliva
av målet i det här läget utan vi vidhåller det tills vidare. Sedan får vi
titta på det i höst", säger vd:n och tillägger:

"Vi räknar med att göra en tydlig resultatförbättring under årets gång, men om
den leder till att vi kan tro på 5 procent för 2018 får vi se".
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.