Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-04

ICA Gruppen AB: Höjda ambitioner med nytt klimatmål

Pressmeddelande Solna, 4 maj 2016

ICA Gruppen presenterar idag hållbarhetsrapporten för första kvartalet
2016. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö,
kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.

ICA Gruppens utsläpp av växthusgaser har minskat med 24 procent under
perioden april 2015 till mars 2016 jämfört med 2006.

- Sedan flera år har vi inom ICA arbetat aktivt och målmedvetet för
att successivt minska vårt klimatfotavtryck. Det tidigare klimatmålet
uppnådde vi redan 2014 tack vare genomgripande förbättringar. I
slutet av förra året fattade vi därför beslut om ett nytt klimatmål,
där vi lägger ribban ännu högre. Målet är att verksamheten ska vara
helt klimatneutral år 2020. Det är ett utmanande mål och vi kommer få
arbeta hårt för att nå det, säger Per Strömberg vd ICA Gruppen.

Läs mer i hållbarhetsrapporten om bland annat:

· Fortsatt stark utveckling för ekologiska varor
Försäljningen av ekologiska varor fortsatte att öka under det
förstakvartalet. Sammantaget ökade försäljningen av ekologiska varor
i ICA Sveriges centrala sortiment under kvartalet med 29 procent
jämfört med motsvarande period föregående år. För rullande 12 månader
uppgår ökningen till 40 procent jämfört med samma period året innan.

· Succé för mjölkkronan
Sedan september 2015 har ICA Sveriges kunder haft möjlighet att bidra
med en extra mjölkkrona som har gått direkt till Sveriges
mjölkbönder. Utöver detta har ICA skjutit till 25 miljoner kronor.
Totalt har insatsen bidragit med drygt 113 miljoner kronor till de
svenska mjölkbönderna.

· Satsning på lättillgängliga hälso- och sjukvårdstjänster
I mars 2016 öppnade Apotek Hjärtat tre nya så kallade Minutkliniker.
Lanseringen är ett led i Apotek Hjärtats satsningar på att öka
tjänsteutbudet inom hälsa. Minutkliniken tillhandahåller diagnos och
behandling samt viss förebyggande hälso- och sjukvård.

· Fortsatta satsningar på ursprungsmärkning
Under våren 2016 kommer satsningen på ökad tydlighet kring ursprung
att fortsätta. Bland annat kommer den
branschgemensammaursprungsmärkningen "Från Sverige" att lanseras.
Syftet är attgöra det lättare för kunderna att hitta
svenskproducerade produkter i butikerna. Parallellt fortsätter ICA
Sverige sitt arbete med svenskaråvaror under konceptet Härifrån:
Sverige.

· Räddad frukt blir dryck och marmelad
Under kvartalet inledde ICA Sverige ett samarbete med Rescued Fruits
AB där frukt från ICAs lager som annars skulle slängas, istället
används för tillverkning av dryck och marmelad.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt
lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med
finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande
onsdagen den 4 maj 2016, kl 11.00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på
mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i
huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och
förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster
och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår
även bolagen Hemtex och inkClub. För mer information se icagruppen.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ica-gruppen-ab/r/hojda-ambitioner-med-nytt-kli...
http://mb.cision.com/Main/7955/2002404/511158.pdf
http://mb.cision.com/Public/7955/2002404/818c6132d6109854.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.