Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-08-19

ICA: ICA SVERIGE GYNNATS I PANDEMIN,SVAGARE FÖR HJÄRTAT-SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ica-koncernens andra kvartal 2020 var ungefär i linje med förväntningarna. Ica Sverige gynnas av den pågående pandemin, med ökad försäljning och resultat, men Apotek Hjärtat och Rimi Baltic hade ett betydligt tuffare kvartal.


Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:


Vinst låg ungefär som väntat. Icas rörelseresultat på 1.454 miljoner kronor i andra kvartalet hamnade i linje med förväntan. Genomsnittet av analytikerprognoser var 1.442 miljoner i Infronts sammanställning inför rapporten. Intäkterna uppgick till 31.924 miljoner kronor, mot väntade 32.090 miljoner.


Covid-19 påverkar olika. Pandemin bedöms ha påverkat Ica-koncernens försäljningstillväxt i andra kvartalet med +0,3 procent och rörelseresultatet med cirka -60 miljoner kronor. Den pågående pandemin fortsätter att kraftigt påverka marknad, kundbeteenden och därmed alla delar av Icas verksamhet, skriver bolaget och påpekar att det dock slår lite olika. Ica Sverige gynnas av situationen, med ökad försäljning och resultat, men Apotek Hjärtat och Rimi Baltic hade ett betydligt tuffare kvartal.


Apoteksförsämring. Apotek Hjärtats rörelsemarginal sjönk till 1,8 procent, från 3,8 procent i fjol, vilket var lägre än Infronts snittestimat som låg på 3,2 procent. Covid-19 hade under andra kvartalet, till skillnad från föregående kvartal, en negativ påverkan på apoteksmarknaden. Omvänd bunkringseffekt, mindre gränshandel, färre vårdbesök samt minskade kundflöden i apotekslägen i shoppingcentra och vid sjukhus har sammantaget inneburit en mycket kraftigare påverkan än förväntat. Ica räknar nu med att förbrukningen sakta men säkert kommer tillbaka.


Matmarknad väntas visa fortsatt bra tillväxt. Ica räknar med att den relativt högre försäljning som matmarknaden har upplevt under covid-19-pandemin kommer att hålla i sig under hösten, säger vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt. "Om du tittar på maten på dagligvarusidan kommer vi att fortsätta se bra tillväxttal, beroende på hur pandemin utvecklar sig. Bromsas spridningen upp markant och samhället öppnar upp mer får vi nog se en successiv återgång till en mer normal situation", säger han.


Stark e-handelsökning. Icas tillväxt på e-handeln, där matdelen växte 148 procent i kvartalet, var högre än e-handelsmarknadens totala tillväxt på omkring 114 procent, enligt vd. På butikssidan i Ica Sverige var försäljningsökningen 7,5 procent, vilket däremot inte riktigt nådde marknadstillväxten som var omkring 8 procent.


Bedömer Lidl lanserar i Lettland tidigast slutet 2020. Ica upprepar att Rimi Baltic är väl förberett inför lågprisaktören Lidls fortsatta etablering i Baltikum. "Den bästa bedömningen vi kan göra nu är att de (Lidl, reds anm) kommer tidigast i slutet på det här året. De har blivit aningen försenade i sin lansering", säger Icas vd. I Baltikum har Lidl redan gått in i Litauen. Nästa marknad på tur väntas bli Lettland och Estland kommer därefter.


Investeringsprognos kvar. Ica står fast vid att bolagets totala investeringar för 2020 beräknas uppgå till cirka 5 miljarder kronor, varav 2,6 miljarder kronor inom Ica Fastigheter. Bland större investeringsprojekt finns köp av logistikfastighet, framtida butikslägen, investeringar i koncernens e-handel, IT-investeringar, nytt lager i Riga och nya butiker.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.