Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-13

Inget snack om att NGM-aktuella Attana ska bli ett miljardbolag - vd

Attana, som just nu tar in pengar inför en notering på NGM Nordic MTF i
januari, ska bli ett miljardbolag. Det säger bolagets vd Teodor Aastrup
under en presentation vid Stora Aktiedagen som anordnas av Aktiespararna.

Attana effektiviserar forskning och utveckling av nya läkemedel genom så
kallad biologisk interaktionskarakterisering. Planen är nu att öka
marknadsföring och försäljning samt starta nya forskningscenter nära
kunderna för att nå ökad tillväxt.

För att möjliggöra denna expansion genomför Attana en nyemission där man
tar in 15 miljoner kronor, varav 10 miljoner är garanterat, till en
värdering om 62 miljoner kronor pre-money. Teckningsperioden öppnade under
torsdagen och är öppen resten av månaden.

I dag klarar mindre än 10 procent av läkemedelskandidaterna en klinisk
studie, och det är där Attana kommer in. Läkemedelsbolag lägger ner väldigt
mycket pengar på att utveckla läkemedel, konstaterar vd:n. När man sedan
får ett läkemedel godkänt är det kort tid kvar innan man har ett ensamt
herravälde på marknaden och därför finns det ett stort intresse av att det
går fortare.

"Vi hjälper till att få nya läkemedel att fungera genom att förenkla
utvecklingen. En del av den utvecklingen som sker i djur kan vi göra,
vilket reducerar antalet djurförsök. Det gör att det går snabbare och blir
mer kostnadseffektivt", förklarar Teodor Aastrup.

I dag har Attana 70 kunder, både bolag och universitet, främst i Europa.
Attana avser stärka positionen i Europa innan man går vidare i övriga
världen, och man har precis inlett ett samarbete i Sydostasien.

Det är enligt Aastrup "inget snack" om att Attana kommer att bli ett
miljardbolag - frågan är bara hur snabbt det går.

"För att vara en biotechinvestering är det ganska säkert. Vi har teknik, Vi
har kunder. Frågan är hur snabbt det tar. Att vi kommer fortsätta att
finnas och kommer ha en ökad tillväxt det är jag övertygad om", säger vd:n.

Generellt sett kan bolaget jobba med alla typer av läkemedel, men har
fokuserat på biologiska läkemedel. Dels för att det området har den största
tillväxten, dels för att de kunderna är mer benägna att ta till sig ny
teknik.

Attana kan också hjälpa till att få produkten att fungera, "det är inte
bara instrumentet, utan även kunskapen att kunna tolka experimenten vi ser
och kunna säga varför något inte fungerar", förklarar Aastrup. Hur mycket
processen förkortas med varierar, men det handlar enligt vd:n om år.

"Vi har börjat få spontanförfrågningar och har repetitiva kunder, men
fortfarande är vi är för okända", svarar vd:n på en fråga om hur
säljprocessen går till.

Det är alltså där nyemissionen kommer in, vilken ska öka kunskapen om
bolaget. Mer specifikt ska pengarna gå till att delta i konferenser, ställa
ut på mässor och även köpa personliga möten. Sedan handlar det om att
förbättra kommunikationen och öka säljstyrkan.

Framöver ska Attana börja höja priserna, då man tidigare har fått prisa in
sig för att få in referenskunder och bygga upp kompetensen.

"Nu på sistone har vi kunnat höja priserna och vi kommer fortsätta med
det", konkluderar Teodor Aastrup.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.